Skip Navigation Linksראשי > סופרים קלוריות > מיה אוכלת נכון> משהו מתוק. כתבה שישית בסדרה

משהו מתוק


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

לרבים מאיתנו, ארוחת הצהריים או הערב היא הדבר הזה שאוכלים לפני הדובדבן האמיתי שבקצפת – הקינוח. הדיאטנית מיה בן אפרים מסבירה ממה מורכבים מרבים הקינוחים, ואיך אפשר ליהנות מהם בלי ייסורי מצפון. כתבה שישית בסדרה

כתבה זו הינה כתבה שישית בסדרה על אכילה במהלך היום.

''האם קינוחים בסיום ארוחה הם חובה או סוג של תקווה?'' שאלתי מספר אנשים הסובבים אותי. רובם ענו לי ''חובה''. ואחד הנשאלים אף ענה לי ''מה הטעם לאכול ארוחה בלי קינוח?''. צחקתי לי קצת. מה הטעם? הרעב דורש אוכל, ההנאה מתקיימת כתוצאה מתרבות האוכל ולכן זמן הארוחה הוא חלק קריטי בבילוי, העיניים שלי וחוסר המעצורים שלי – הם, ללא ספק, רוצים את הקינוח, את הטעם, את התענוג.

מהו קינוח

קינוח הוא סיומת, הוא דובדבן הארוחה, הוא החותם.

במסעדה, קינוח הוא הסוכר המפנק, הטעם שנשמר מהארוחה האחרונה. אם התאכזבתם מאיזה השלבים בזמן הארוחה ומנהל השירות רצה לפנק אתכם כדי שתרגישו פחות מאוכזבים - כדאי ואף רצוי שיהיה זה פינוק בסיום. זהו שרות. אם יוציאו לכם מנה עיקרית נוספת אחרי אותה מנה מאכזבת, תרגישו ממורמרים. אך איך תרגישו אחרי שיזמינו אתכם לקינוח? אתם תרגישו טוב, תרגישו מחוייכים ואפילו תשכחו מהכל.

אז מה עם קינוח וקלוריות, מה עם קינוח וסוכר, האם לסוכרתיים מותר? האם לשומרים המשקל כדאי? האם לספורטאים זה דרוש וכמה נחוץ הוא לילדים? כמה מותר ממנו, על איזה בסיס ומה אם פשוט בא לנו!?

הנה תשובות מעשיות להרפתקה. תהנו, ותפנימו ובהצלחה.

אבות המזון הדומיננטיים

המתכון לקינוח הינו פחמימה. פחמימה מקורה מסוכרים אשר מתפרקים לאנרגיה זמינה יותר או זמינה פחות, ההבדל בזמן הפירוק תלוי בסוגי הסוכר. קינוח מורכב מחומרי גלם כגון סוכר לבן פשוט או סוכר פירות, סוכר אורגני, סוכר ענבים, או לעיתים ''בטעם סוכר'' העשוי מאספרטיים, סורביטול או תחליפי סוכר אחרים - בשילוב עם עם פחמימה נוספת כגון קמח או סולת, או שומן כגון שמנת או ביצים.

מה אומר ''ללא סוכר''

אז מה זה אומר בעצם, שקינוח ללא סוכר הוא לא משמין? האם מותר, איזה עדיף לבחור או האם זה לא ממש משנה.
לצערנו, גם אלו נטולי הסוכר למיניהם עדיין עתירי קלוריות.
כדי ליצור קינוח ללא סוכר חייבים להשתמש בחומרי גלם נוספים שיעזרו למרקם להיות סמיך ולכן, משלבים שומנים בתוכם. השומנים הם אלו המקפיצים את הקלוריות פי 2.
נכון, סוכר יש בהם פחות, אבל פחמימות - לאו דווקא!

בחירה נבונה

1. אם בא לכם קינוח, עם שומן או עם הרבה מתיקות, כן, מותר. אכלו ארוחה דלה בפחמימות (ובה יותר דגים , בשרים, גבינות או טופו ). כך תאזנו את רמות הסוכר, ולא תקפיצו את כמות הסוכר בדם ותהפכו את עודפי הפחמימות לשומנים.

2. בחרו בקינוח מסוג אחד בלבד של אב מזון. זה קטע, אפילו תפעילו שיקול דעת. לדוגמא: פירות או סורבה פרי הינו על בסיס פירות וסוכר. אינן מכיל שומן או חלבון.
רק שוב - לא כדאי להגזים בכמות. עודף סוכר (גם מהפירות) הופך לשומן.

3. אם הקינוח מכיל שמנת, גלידה, רוטב על בסיס שמנת, שמן, חמאה, מרגרינה, שקדים - חשבו על כמות השומן שכל ביס (כפית) מכיל, והוא קרוב ל 10 גרם עד 13 גרם שומן. ורק ליתר ביטחון שתדעו, לשמירה על משקל צריך עד 40 גרם שומן ליום.

העיקר - תיהנו מהטעם, אין שום סיבה לוותר.
רק לא להגזים.

מיה בן אפרים הינה תזונאית ודיאטנית קלינית (Bsc), ומייסדת חברת Food Coaching, אימון אישי להרזיה.