Skip Navigation Linksראשי > סופרים קלוריות > מיה אוכלת נכון> נרים כוסית לחיים. כתבה רביעית בסדרה

נרים כוסית לחיים


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

שתיית אלכוהול באירוע, או כוסית לפני השינה, יכולה לשפר את מצב הרוח, ולהוריד את הסיכון להתפתחות מחלות שונות. אבל בכמות מוגזמת, היא עלולה להיות מסוכנת, ועוד לא דברנו על הקלוריות. הדיאטנית מיה בן אפרים מסבירה

כתבה זו הינה כתבה רביעית בסדרה על אכילה במהלך היום.

''שלום, תשתה משהו? '' שואלת המלצרית. '' כן, תודה, כוס מרלו אדום וצ'ייסר וודקה '', אני עונה, ולא חושב על זה יותר מדי. לא על ערכו התזונתי של כהל, מתי נכון לשתות אותו, מתי לא, כמה ממנו מומלץ וכמה זה מופרז. מתי הוא מטיב תזונתית ועם מה לא כדאי לאוכלו. גם לסוכרתיים, וגם לאלו השומרים.

לכן, הנה קצת אימון תזונתי ואינפורמציה.

מהו אלכוהול?
אלכוהול בעברית נקרא כהל, והוא תוצר של פעולה הנקראת תסיסה - פעולה טבעית המתרחשת כתוצאה מהמפגש בין סוכר לשמרים, בה מפרקים השמרים את הסוכר לאלכוהול ולדו תחמוצת הפחמן. תוצר התסיסה קרוי שיכר. ישנם תהליכים נוספים ליצור כהל, כגון יישון, זיקוק או תיבול.
ניתן להתסיס כל חומר גלם המכיל סוכר (פחמימות), ולהפיק ממנו אלכוהול. השימוש המסיבי ביותר של התססה מגיע מדגנים וממשפחת הפירות. אחוזי האלכוהול המתקבלים בתוצר התסיסה נעים בין 4%-12%. ככל שחומר הגלם יכיל יותר סוכר, כך אחוזי האלכוהול שיתקבלו יהיו גבוהים יותר.
משקאות האלכוהוליים המצויים בבר מקבלים טעמם המיוחד מחומרים נוספים כגון עשבים, תבלינים, פרחים או פירות.

כמה אלכוהול מומלץ לשתות?
שתייה מתונה מוגדרת כשני משקאות ביום לגברים מתחת לגיל 65, או משקה אחד ביום לנשים או גברים מעל גיל 65. מנת משקה אלכוהולי מכילה כ- 15 גרם אלכוהול והיא נחשבת לפחית (330 מ''ל) או בקבוק בירה , כוס יין או שוט (50 מ''ל) משקה חריף כמו וויסקי, ברנדי או קוניאק.
1 גרם אלכוהול שווה ל-7 קלוריות, ומנת אלכוהול עם התוספות הנלוות או הסוכר מכילה כ- 150-250 קלוריות.
מומלץ להימנע ממשקאות המכילים כמויות גדולות של סוכר, כמו ליקרים או יינות מתוקים.
מומלץ לאלו השותים כוס יין ביום לאזן את הקלוריות הנוספות, ולוותר על 100 קלוריות ממקור פחממתי.

איך מאזנים את האלכוהול בתפריט היומי?
מצד אחד, שילוב אלכוהול עם ארוחה מלאה או חטיפים מלוחים (לא על בטן ריקה) לא יעלה את רמות הסוכר, ולא יגרום לנפילת סוכר ועייפות מיד לאחר מכן. מצד שני - שתיית אלכוהול עם ארוחת הערב גם היא אינה אידיאלית. זאת מכיוון שהגוף שורף קודם כל את האלכוהול, והמשמעות היא שהקלוריות משאר הארוחה יאוחסנו בגוף כשומן.
לכן, כדאי לשתות בזמן האוכל, ולהפחית מקור פחממתי באותה ארוחה (כמו אורז, פסטה או לחם).

השפעות חיוביות של משקאות אלכוהוליים
צריכה מתונה של אלכוהול עשויה להוריד את הסיכון להתפתחות מחלת לב, מחלת כלי דם היקפית, מוות מהתקף לב, התפתחות אבני מרה וסוכרת. בנוסף, נמצא ירידה בסיכון לסרטן הכליה, כנראה בגלל הפנולים הקיימים בבירה וביין, העשירים בתכונות של חומרים נוגדי חמצון ונוגדי מוטציות גנטיות, או האתנול עצמו.

השפעות שליליות של משקאות אלכוהוליים
רמת אלכוהול גבוהה בדם משפיעה על היכולת לבצע פעילויות מוטוריות וקוגניטיביות, ופוגעת ביכולת הריכוז, בהבחנה, בלמידה, בשיפוט ובזיכרון. צריכה מופרזת של משקה אלכוהולי, הן בכמות והן בשנים, גורמת להשפעות ארוכות טווח על איברי הגוף החיוניים, כגון כבד ותאי מוח.
צריכה מוגזמת של אלכוהול עלולה לגרום לבעיות בריאות כגון סרטן הלבלב, הפה, הלוע, הגרון, הוושט והכבד, כמו גם סרטן השד, דלקת הלבלב, אי ספיקת לב, שבץ, ניוון מוחי, מחלת השחמת והפלות.
בנוסף, קיים קשר חיובי בין שתיית משקאות אלכוהוליים כגון בירה, יינות ומשקאות חריפים בכמות מופרזת, ובין עישון סיגריות, עוד פרמטר מיותר בשמירה ובדרך לאורך חיים בריא.

מתי מומלץ להימנע משתיית אלכוהול?
לאנשים הסובלים ממצבים בריאותיים מסוימים כמו מחלת כבד, מחלת לבלב, היסטוריה משפחתית של אלכוהוליזם ונשים בהריון - לא מומלץ לשתות אלכוהול כלל.
האלכוהול משבש את פעולתן של תרופות רבות, ולכן, יש הוא מסוכן לכם אם אתם צורכים תרופות כגון אנטיביוטיקה, חומרים נוגדי קרישה, תרופות נגד דיכאון, תרופות לטיפול בסוכרת, משככי כאבים וגלולות שינה.

העיקר - הבריאות.
אל תשכחו להרים כוסית לחיים, אך לא להגזים בכמות.

מיה בן אפרים הינה תזונאית ודיאטנית קלינית (Bsc), ומייסדת חברת Food Coaching, אימון אישי להרזיה.