מסעדות, הזמנת מקום במסעדה, חיפוש והמלצות על מסעדות בתי קפה וברים בישראל

ממשיך ללכת


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

 ג'וני ווקר חגג לאחרונה יום הולדת 200 אבל הוא עדיין בשיאו. לרגל האירוע מסכם אוהד רז מעמותת הוויסקי הישראלית, את קורותיו של האיש שתעשיית הוויסקי חייבת לו את הצלחתה

סיפורו של ג'וני ווקר מתחיל בשנת 1805, כשנולד בחווה בהיילנדס שבסקוטלנד. אביו נפטר כשהיה נער בן 14 והשאיר בידיו את החווה הגדולה של המשפחה. כיוון שהיה צעיר מכדי לנהל את החווה בעצמו, היא נמכרה, ובכסף פתח ג'וני הצעיר חנות מכולת בעיירה קטנה במערב סקוטלנד (קילמרניק).

את דרכו החל ג'וני במכירת סחורות יבשות, עלי תה, יינות ומשקאות חריפים. היו אלו ימים של פריחה ושגשוג בעיירה וכעבור מספר שנים הפכה גם החנות הקטנה של ג'ון להצלחה. בנוסף לתושבי המקום, קילמורניק היתה ידועה כמרכז תעשיית כריית הפחם והתנועה בחנות היתה ערה.

בין דברי מרכולתו, הציע ג'ון למכירה גם מאלט. באותם ימים, ייצור הוויסקי לא היה מפותח דיו. בכל ייצור התקבל מאלט השונה באיכותו ובטעמו וקשה היה למצוא מוצר אחיד ומוכר. ג'וני הרהר רבות בעניין, והחליט לערבב מאלטים שונים על מנת ליצור משקה עקבי בטעמו ובאיכותו. למרות שלא היה היחיד שחשב על הרעיון, היה ללא ספק מערבב המאלטים המוביל בתחום ורבים החלו לחפש ולדרוש את הוויסקי של ג'וני.

בגיל 28 נשא ג'וני לאישה את אליזבת וכעבור 5 שנים נולד בנם בכורם אלכסנדר. ג'וני ווקר נפטר בגיל 53 (1857) אך כאן לא מסתיים סיפורו. אלכסנדר בנו, היה נער שאפתן, בעל תכניות רבות להגדיל ולהרחיב את העסק שירש מאביו. בשנת 1867, עשר שנים בלבד אחרי שעבר לידיו ניהול העסק, רשם לראשונה את הבלנד אולד היילנד וויסקי, שלימים הפך לבלאק לייבל. שלוש שנים מאוחר יותר הציג אלכסנדר ווקר לראשונה את הבקבוק המרובע.

החוק המאפשר ליצרנים להוסיף גריין (וויסקי דגנים) למאלטים, שנחקק ב 1860, פתח בפני אלכסנדר עולם חדש. כעת יכול היה להשתמש בגריין כתוספת לוויסקי וליצור מוצר חדש ומנצח, מפתיע בטעמו וידידותי לבריות. כל שהיה עליו לעשות הוא להפיץ את בשורת הבלנדד ולרכוש למשקה החדש מעריצים נלהבים וכך עשה.

אלכסנדר חבר לסוכן נסיעות מפולפל, שבעזרת קשריו הענפים הופץ הוויסקי על גבי כל ספינה וספינה שהפליגה מגלזגו לעולם. ממשיכי שושלתו היו שלושת בניו, אשר מצאו כולם עניין בעסק המשפחתי המשגשג. וכך, עם מותו, בשנת 1889 לקחו בניו את המושכות.

המזל קידם גם את פניהם של הבנים. שנות השבעים, השמונים והתשעים של המאה ה-19 היו ימים של פריחה עבור הוויסקי בלנדד הסקוטי. זאת בעיקר כתוצאה ממגפת הפילוקסרה אשר השמידה גפנים בצרפת וגרמה למחסור בברנדי. שתייני הברנדי המאוכזבים נאלצו למצוא תחליף בוויסקי.

הדרישה לוויסקי הלכה וגברה והאחים ווקר הבינו כי עליהם לנצל את הביקוש בשוק ולרכוש מזקקות וויסקי, שיאפשרו להם לספק את הוויסקי שלהם מבלי להיות תלויים באחרים. כך בשנת 1893 נרכשה מזקקת ''קרדו'' ע''י האחים ווקר והיתה למזקקה הראשונה של המשפחה.

המאה החדשה הביאה עימה רוחות חדשות לבית משפחת ווקר ופתחה הזדמנות ליצור ערבוב חדש.
בשנת 1906 שינו האחים את השם old highland whisky ל extra special old highland whisky והחלו למכור וויסקי עצמתי ומלא חיים אשר הוקדש לאלכסנדר האב . כך נולד למעשה הרד לייבל.

הלוגו הידוע והמזוהה עם חברת ג'וני ווקר נולדה בשנת 1908. באותה שנה, שלח אלכסנדר הבן תמונה של הסב ג'ון לידי הקריקטוריסט הידוע טום בראון. כך נולד הלוגו הידוע striding man (האיש ההולך), המסמל את המוצר עד היום.

בשנות העשרים של המאה ה-20, הדרישה לג'וני ווקר גברה ולמרות זאת לא הסכימו בחברה להגביר את הייצור וזאת במטרה לשמור על האיכות. ב- 1923 הגיע הרגע למהלך המסחרי הגדול וג'וני ווקר הפכה מחברה פרטית לחברה ציבורית והפכה לחברה שלימם הפכה לתאגיד הגדול בעולם דיאג'ו.

אומץ, מנהיגות, יושרה, מחויבות, חדשנות ואנרגטיות הם רק חלק מהירושה שהשאירו לנו הווקרים מלבד הוויסקי הנפלא. ארבעה בקבוקי ג'וני ווקר נמכרים בכל שנייה, מעל 10 מיליון ארגזים בשנה במאתיים מדינות שונות. ולחשוב שהכל התחיל מנער צעיר שפתח חנות מכלת קטנטנה.