מסעדות, הזמנת מקום במסעדה, חיפוש והמלצות על מסעדות בתי קפה וברים בישראל

עם הפנים קדימה


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

 יונתן ישי מעמותת הוויסקי מסכם את אירועי 2005 בזירת הוויסקי ויש כאלה מתברר לא מעט: תאגידים משתלטים זה על זה, מזקקות סקוטיות נרכשות על ידי צרפתים, וזה עוד לפני שהשוק הסיני אמר את דברו. סערה בכוס וויסקי? שפטו בעצמכם

למרות שעמותת הוויסקי פועלת על פי לוח השנה העברי איננו יכולים להתעלם מהעובדה כי שנת 2005 הסתיימה ואנו עומדים בתחילתה של שנה חדשה. כפי שנהוג באירועים מהסוג הזה החלטנו להקדיש כתבה זו לסיכום השנה בכל הנוגע לעולם הוויסקי.

אירועים רבים קרו השנה בתעשייה: עסקאות ענק נחתמו בין תאגידים, שווקים חדשים נפתחו, מדינות חדשות החלו לייצר וויסקי, שונו הגדרות החוק של הוויסקי הסקוטי, הוקמו מזקקות בוטיק ומותגים חדשניים ומעניינים יצאו אל השוק. תעשיית הוויסקי ללא ספק עוברת תהליך מעניין שאת סופו קשה לנבא. לכל אחד מהשינויים יש השפעה על עולם הוויסקי אך לכבוד השנה החדשה החלטתי להתמקד בשני נושאים שלדעתי הם המשמעותיים ביותר בשנת 2005 וגם ללא ספק יהיו המשמעותיים ביותר בשנת 2006.

העולם שייך לענקים
עסקה גדולה שנסגרה השנה בעולם הוויסקי חושפת למעשה את המגמה השלטת בתעשייה המרוכזת בידי מספר מצומצם של תאגידי ענק. מדובר על עסקת ענק בשווי של 7.5 ביליון פאונד! ובתאגיד פרנו ריכרד (Pernod Ricard), עד לא מזמן שחקן בינוני בתעשייה, שהפך לשחקן חשוב ביותר עם השתלטותו על התאגיד שהיה שני בגודלו – אלייד דומק (Allied Domecq). על מנת לקבל אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים בשווקים מסוימים באירופה נאלץ פרנו ריכרד להיפרד ממספר מותגים שהיו שייכים לאלייד דומק. בין מותגים הללו נמצאיםLaphroaig, Bushmills, Maker's Mark, Canadian -Clab Glen-Grant Teacher's . כל הרשימה הנ''ל אגב, בדרכה לבעלי בית חדשים.

מבין כל המזקקות הנ''ל מעניין לראות כי מזקקת בושמילס נמכרה לדיאג'ו ב- 200 מיליון פאונד - כנראה המחיר הגבוה ביותר ששולם אי פעם בעבור מזקקה אחת. עובדה שמגלה עד כמה השתוקק התאגיד דיאג'ו להיכנס לשוק הוויסקי האירי שבשנים האחרונות חוזר למרכז המפה. מעניין לשים לב כי מעבר לתהליך הכלכלי האדיר המתרחש לנגד עינינו מדובר בתופעה מעניינת בה חברות צרפתיות רוכשות מזקקות סקוטיות בקצב מהיר, מה שמרחיק צרפתים רבים מהקוניאק המסורתי אל זרועותיו של הוויסקי.

בנוסף, אל לנו לשכוח כי רק לפני שנה רכשה החברה הצרפתית Moet Hennessy Lois Viutton (LVMH) את גלן מורנג'י בעבור 300 מיליון פאונד. (ב- 1997 רכשה חברת גלן מונג'י את מזקקת ארדבג ב- 7 מיליון פאונד בלבד). אז אולי ז'אק שיראק לא אוהב את האוכל האנגלי ומשמיץ אותו בכל הזדמנות שיש, אך העם הצרפתי והחברות הגדולות אוהבים מאוד את הוויסקי הסקוטי.

מיליארד סינים לא טועים
אחד הנושאים שהשפיעו בצורה דרסטית על תעשיית הוויסקי בשנה האחרונה וללא ספק ישפיעו יותר במהלך שנת 2006 הוא כניסתם של הסינים לרשימת צרכני הוויסקי. השוק הסיני העצום עם פוטנציאל הצריכה האדיר שלו, ללא ספק משפיע וישפיע על כלכלת העולם בכלל ובתוך כך גם על תעשיית הוויסקי. כבר בשנת 2005 השפעת הסינים על התעשייה הייתה משמעותית ביותר ומכירות הוויסקי בעולם גדלו במאות אחוזים, בין השאר בזכות השוק הסיני החדש. נתונים שפורסמו ע''י SWA מראים כי השנה זו הפעם הראשונה מזה שמונה שנים שייצוא הוויסקי הסקוטי עבר את המיליארד פאונד בחצי הראשון של השנה בלבד.

שאלות רבות ומעניינות מעסיקות את ראשי תעשיית הוויסקי בהקשר זה. מה יהיה הטעם המועדף על הסינים? האם השכבה העשירה של הסינים תרכוש וויסקי סקוטי איכותי ובכך תצמצם את המלאי והאם סין - כמו יפן - תחל לייצר בעצמה וויסקי, מה שבהחלט עשוי לטרוף את הקלפים. שאלות אלו ושכמותן המעסיקות את קברניטי התעשייה בימים אלה אינן קלות אך מה שבטוח הוא כי הזמן לתשובות מתקצר והולך. עולם הוויסקי מצוי כיום בסערה ולשאלה מה נראה כשהאבק ישקע, אין עדיין תשובה.

ומה קורה במדינתנו הקטנטונת? אז אמנם אין בידינו אותו כוח קנייה הקיים בסין אך גם אצלנו אוהבים וויסקי. גם בשנה האחרונה כמו בקודמותיה ניתן לראות כי העניין במשקה החום רק גדל והולך. מותגים חדשים מגיעים לארץ ורבים נוספים מתוכננים להגיע, קהל הוויסקי מתרחב ומקומו של הוויסקי על מדף משקאות האלכוהול מתבסס.