לחם בשר הרצליה

דינוזאורים באירלנד


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

 עד לפני כ- 200 שנה האירים היו אלה ששלטו בתעשיית הוויסקי. יונתן ישי מעמותת הוויסקי, מסביר למה איבדו את הבכורה ומה מצבם כיום

כיום, כשהסקוטים הם ללא ספק אלו המובילים בכל הקשור לוויסקי, קשה לדמיין כי עד לא מזמן, אירלנד - שהיא למעשה מולדת הוויסקי - הייתה זו ששלטה בתעשייה. אבל סיבות רבות גרמו למהפך. הסיבה החשובה והעיקרית לכך שהאירים איבדו את הבכורה, היא שהסקוטים היו הראשונים שהימרו על הוויסקי בלנדד וערבבו וויסקי מאלט עם וויסקי גריין.

הוויסקי בלנדד אשר עורבב לראשונה באמצע המאה ה-19, כבש את העולם בסערה והשאיר את האירים הרחק מאחור. בשנות השישים כאשר תעשיית הוויסקי האירי הגיעה לשפל המדרגה, החליטו מספר מזקקות להתאגד ולנסות להחזיר עטרה ליושנה. וכך, אט אט, החלו הוויסקים האירים לחזור אל חזית התעשייה.

שני דברים הופכים את הוויסקי האירי לאהוב: הראשון הוא המסורת ארוכת השנים של האירים בייצור וויסקים, והשני הוא טעמו העדין שפונה לקהל רחב.

הוויסקי האירי נמצא כבר זמן רב במגמת עליה. מקור הפריחה המחודשת של השנים האחרונות היא ללא ספק ארה''ב. בארה''ב ישנם כיום למעלה מארבעים מיליון תושבים אשר רואים את עצמם כבעלי שורשים איריים. עובדה ההופכת את סנט פטריקס דיי (17 מרץ) לחג חשוב כל כך, שיש הרואים בו קריסמס שני.
סנט פטריק דיי נותן לוויסקי האירי תהודה רבה, אך, עדיין, נתח השוק של הוויסקי האירי הוא קטן ביותר. מתוך שוק עולמי של קרוב לכ- 200 מיליון ארגזי וויסקי הנמכרים בשנה, הוויסקי האירי מוכר כ- 3.25 מיליון ארגזים בלבד.

רובו של שוק הוויסקי האירי נשלט כיום על ידי ג'יימסון, הנמצא בבעלותו של התאגיד פרנו ריכרד. אחריו מדורג בושמילס, ובמקום השלישי טולומור דיו. שני האחרונים בהחלט נושפים בעורפו של הג'יימסון, במיוחד בושמילס שעבר במהלך השנה האחרונה לידיו של תאגיד הענק דיאג'ו.

התחרות בין החברות ללא ספק תועיל להתפתחות והתפשטות הוויסקי האירי בעולם. זה לא סוד, שלאחר שדיאג'ו רכשה את בושמילס מפרנו ריכרד ב- 200 מיליון פאונד, היא שמה לה למטרה לעקוף את ג'יימסון, מותג השולט ללא עוררין בעולם הוויסקים האירים כיום. זאת אינה משימה קלה כלל ועיקר. נכון להיום המספרים מציינים כי המכירות של בושמילס בעולם הן כ- 500,000 ארגזים לעומת 1,950,000 ארגזים של ג'יימסון (טולומור 400,000 ארגזים של 9 ליטר).

בשנת 2008 תחגוג המזקקה העתיקה בושמילס 400 שנים לקיומה. זו תהיה שנה חשובה והזדמנות מצוינת לדיאג'ו לקדם את המוצר. חשוב לזכור, שרכישת בושמילס הוסיפה לדיאג'ו מוצר אירי נוסף לרשימה מכובדת של שני נציגים אירים חשובים שכבר בבעלותו: גינס, בירת האייל המפורסמת, וליקר האייריש קרים הידוע, בייליס. עובדה זו חשובה ביותר, במיוחד כאשר מתכוננים לסנט פטריק דיי הבא.

חברת פרנו ריכרד מודאגת כמובן מכניסתה של דיאג'ו למגרש הוויסקים האירים, אך לטענתה יש מקום לכולם (ג'יימסון נמכר ב- 120 מדינות). כולנו חוששים מהשתלטות הגופים הגדולים על התעשייה, ובצדק. קיימת הרגשה כי אותם גופים חזקים מעלימים ומוחקים את הרומנטיקה מתעשיית הוויסקי, כמו שני דינוזאורים עצומים שנלחמים זה בזה ומשמידים את כל העומד בדרכם. במבט ראשון קרב הענקים בין בושמילס (דיאג'ו) לג'יימסון (פרנו ריכרד) אכן מזכיר סצינה מפחידה שכזאת, אך מצד שני, אני בטוח שכששני תאגידים גדולים כל כך נלחמים עלינו, חובבי הוויסקי, אנחנו אלו שמרוויחים.


לחם בשר הרצליה אירועים חדש