לחשוף את החרשוף


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

אכילת הפרח של הארטישוק נחשבת למעדן, אבל דווקא עליו הם אלו שמעניקים לו את סגולותיו הבריאותיות, ובהם הורדת רמת סוכר וכולסטרול בדם, ניקוי רעלים מהכבד והמרצת זרימת המרה. ליאורה חוברה, דיאטנית ומטפלת בצמחי מרפא, מסבירה

כתבה זו היא כתבה שמינית בסדרה על מזונות הנחשבים לצמחי מרפא.

חידה: מה זה - ירק מוזר, ניצני פרחיו מבצבצים מבין עליו הקוצניים, אוכלים את הפרח ובעברית קוראים לו חרשוף, וגם קנרס?

מי שידע שזה ארטישוק יכול לרשום לעצמו שתי נקודות. לא הרבה יודעים על סגולותיו של הירק המעניין הזה. הפרח נחשב מעדן, ואכילתו מתאימה למי שאוהבים לאכול לאט לאט ולהפוך את הארוחה לטקס נעים ומתמשך. אולם למעשה, החלק החשוב באמת לבריאות הם דווקא העלים. והיות והעלים מרים מאוד, כמו גם חליטה שניתן להכין מהם - לא כל כך קל ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים של הארטישוק.... אבל - גם לאלה יש פתרון (מיד מגיע).

ספירת מלאי – מה יש בו בארטישוק ?
100 גרם ארטישוק מבושל יוסיפו רק 38 קלוריות לצלחתכם. רובן מגיעות מהפחמימות. כל זה בלי לספור את הרוטב בו תתבלו את עלי הפרח. הוא עשיר גם באשלגן, שתורם להורדת לחץ דם, ויש בו ויטמינים מקבוצה B ומעט סידן.
המרכיב הרפואי הפעיל החשוב של הארטישוק מצוי בעלים, ושמו סינֶרין (ועליו בהמשך). בנוסף על הסינרין, מכיל הארטישוק חומצות ייחודיות ופיטוכימיקלים שונים, אשר מצויים, כאמור, בעלים. חוץ מאלה, החלק האכיל של הארטישוק מכיל אחוז גבוה יחסית של סיבים תזונתיים ייחודיים, כמו פקטין (שתורם לתחושת שובע) ואינולין (שמשמש קרקע מזון לחיידקי מעי ידידותיים ובכך תורם לשגשוגם). אותם סיבים ידועים גם כבעלי פוטנציאל להורדת רמת סוכר וכולסטרול בדם.
עוד נמצא בארסנל הארטישוק חומרים נוגדי חמצון ייחודיים שאינם מצויים בירקות אחרים, המסוגלים להגן בפני חמצון LDL (הכולסטרול הרע). הגנה זו מונעת התפתחות מחלות לב וחסימת עורקים. מחקרים שנערכו בעולם ובארץ הראו את יכולתם של חומרים אשר מוצו מהחלק האכיל של הארטישוק, להוריד את רמת הסוכר בדם.

רפואה עממית ותרופות סבתא
בכל סוגי הרפואה העממית, נחשב הארטישוק לאורך אלפי שנים כצמח מנקה כבד. הכבד הוא האיבר בגופינו האחראי לנטרול רעלים להם אנו נחשפים, ולכן חשוב מאוד לטפח אותו ול''עזור'' לו בתפקידו הקשה. הארטישוק מסייע לכבד דרך נטרול רעלים המצטברים בכבד, והמרצת זרימת מרה. בדרך זו מגן הארטישוק על הכבד מפני הצטברות מזיקה של רעלים ועומס, ומסייע בזרימה טובה של המרה - ובכך מניעת יצירת אבני מרה. על פעילות זו מופקד הסינרין, שהוא חומר הממריץ את זרימת המרה ומאט את ייצור הכולסטרול בכבד. בעזרת שני מנגנונים אלה הוא תורם להורדת כולסטרול.
כדי ליהנות מהשפעות אלה, כדאי לא רק לאכול את הארטישוק, אלא גם לשתות חליטה מהמים בהם בושלו העלים, שהיא כאמור מרה מאוד. אחת הדרכים לעקוף את המרירות היא ליטול כמוסות או תמצית שהוכנו מעלי ארטישוק. בכל מקרה - כדאי להיוועץ באיש מקצוע בתחום, ולהיזהר במיוחד במקרים של אבני מרה קיימות.

מיתוס – מרירות עלי הארטישוק מועילה למרה
דווקא נכון, אבל תלוי את מי שואלים – לפי הרפואה הסינית בפרט והמשלימה בכלל, הטעם משפיע בעת הפעילות, ולכן טעם מר יטפל במרה. הרפואה הקלינית מסכימה שיש לארטישוק השפעה על המרה, אבל לא בגלל הטעם.

טיפים:
• כדאי לקנות פרי סגור, כבד וצפוף. בדקו את עלי הפרי – כאשר מכופפים אותם הם צריכים להישבר, ולא להיקרע.
• שומרים במקרר, סגור בשקית, למשך עד שבוע. מומלץ להתיז כמה טיפות מים מדי פעם.
• טיפ להכנת תכשיר להורדת כולסטרול: קונים את הארטישוק עם העלים (מה שאפשר בדרך כלל לעשות בשוק), מורידים את העלים מהגבעול, מבשלים אותם במים במשך 20 דקות, ושותים את המים. המשקה כאמור מר מאוד. מומלץ להתחיל בכמויות קטנות, של מספר כפיות ביום, ולעלות בהדרגה. יש לעשות זאת תחת פיקוח רפואי של מטפל בצמחי מרפא. אסור למי שסובל מבעיות רפואיות בכבד או מאבנים בכיס מרה.

ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית M.Sc., ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא.