ראש כרוב


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

הכרוב נחשב לצמח מרפא כבר שנים רבות. הוא עשיר בפיגמנטים ירוקים מונעי חמצון, מסייע בהפחתת כאבי פרקים וגודש בשד בזמן הנקה, ואוחז בחומרים העשויים למנוע סרטן. וכמובן, הוא דיאטתי. ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית, מסבירה

כתבה זו היא כתבה שישית בסדרה על מזונות הנחשבים לצמחי מרפא.

הידעתם שיש למעלה מ-400 זנים של כרוב? הכרוב הלבן, הירוק, האדום והסגול נחשב לצמח מרפא כבר שנים רבות. יכולת השימור המצוינת שלו ללא קירור, ביחד עם הרכב תזונתי עשיר, הפכה אותו למזון מועדף בימי קדם (עוד לפני שהמציאו את המקרר) לימאים שיצאו למסעות שייט ארוכים ולפועלים שבנו את החומה הסינית.

ספירת מלאי:
קלוריות:
מעט מאוד – רק 24 קלוריות ל-100 גרם, שממלאים כוס של כרוב קצוץ.
ויטמינים ומינרלים:
הכרוב עשיר במינרלים רבים – אשלגן, מגנזיום, ברזל, אבץ וסידן, וגם בויטמינים A, C, B-1, B-2, , ויטמין K, ויטמין E והרבה סיבים תזונתיים התורמים לעיכול תקין.
פיטוכימיקלים: הכרוב עשיר מאוד בכלורופיל ובלוטאין – שניהם פיגמנטים ירוקים חשובים להגנה על מערכות הגוף השונות מנזקי חמצון. כמו כל שאר חברי משפחת המצליבים, גם הכרוב עשיר בחומרים מיוחדים הלוחמים בסרטן. המחקרים מראים שאותם חומרים מונעים את הסרטן (ולכן כדאי לשלב אותו באופן קבוע בתפריט) וגם מצליחים לעצור התפתחות של גידולים קיימים של סרטן השד, הרחם, הריאות, המעי הגס והכבד. בכרוב סגול נמצא גם אנטוציאנינים, שהם פיגמנטים סגולים המשמשים כנוגדי חמצון. הם מגנים על המוח מנזקי החמצון, מונעים התפתחות טרשת עורקים ושומרים על כלי הדם מפני נזקי הסוכרת אצל חולים סוכרתיים. כל החומרים הנפלאים האלה לא נהרסים בבישול, ולכן גם אכילת תבשיל כרוב תתרום לבריאות.

רפואה עממית ותרופות סבתא:
הכרוב נחשב על פי הרפואה העממית מתאים לטיפול במחלות חום, ומחלות מפרקים. נהוג להשתמש במיץ כרוב לבעיות במערכת העיכול. עלי הכרוב הם בעלי יכולת מדהימה להקטין נפיחות וגודש, אם כי לא ברור עדין המנגנון המלא. תכונה זו ניתנת ליישום בעיקר בדלקות פרקים, ולהפחתת גודש בשד בזמן הנקה. בדלקת פרקים הוא מתאים לשימוש כאשר המפרק נפוח, אדום וכואב. השימוש הוא חיצוני.

מיתוסים:
מיתוס 1: למי שסובל מתת פעילות של בלוטת התריס אסור לאכול כרוב.
נכון, אבל רק באופן חלקי. אכילה של כרוב יכולה אמנם לפגוע במאזן היוד בגוף, אבל לשם כך יש צורך באכילת כמויות גדולות מאוד. לכן, מי שסובל מתת פעילות בלוטת התריס יכול לצרוך כרוב בכמויות קטנות, בתדירות נמוכה.
מיתוס 2: הכרוב מצוין לדיאטה, ולכן מומלצת מאוד ''דיאטת מרק הכרוב''.
ממש לא! הכרוב אכן דיאטטי ודל מאוד בקלוריות, אבל להתבסס עליו כמקור מזון עיקרי ממש לא מומלץ. מרק הכרוב הוא מרק נחמד אם משלבים אותו בתפריט יומי נורמאלי. כאמור, אכילה מוגזמת שלו עשויה לפגוע בפעילות בלוטת התריס ובהרזיה.

טיפים לשימוש בכרוב:
• להפחתת גודש בתקופת ההנקה - מניחים עלה כרוב טרי על השד בתוך החזייה למשך שעה עד שעתיים. הדבר מקטין מאוד את הגודש, האודם מתפוגג ותחושת הנפיחות והכאב נעלמת. השימוש בעלי כרוב מצמצם את ייצור החלב, ולכן לא מומלץ להשהות את עלי הכרוב זמן ארוך מידי. כמו כן לא מומלץ השימוש למי שיצור החלב שלה דל. גם כאשר רוצים להפחית מכמות ההנקות במשך היום מומלץ בשעות בהן רוצים להפחית את ההנקה להשתמש בעלי כרוב. הכרוב מתאים מאוד גם להפסקת הנקה (למי שלא רוצה להניק או למי שהניקה והחליטה להפסיק). אז מומלץ להניח את עלי הכרוב למשך שעות ארוכות ורק להחליף מידי פעם את העלה בעלה טרי.
• להקלת כאבי פרקים - השימוש דומה. חובשים את המפרק בעלה כרוב ועוטפים בתחבושת למשך שעה עד שעתיים.
• לנטרול אי נוחות ונפיחות הבטן הנגרמות מאכילת הכרוב – פזרו זרעי קימל על הכרוב (זה מקורו של הסלט המפורסם של כרוב וקימל).

ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית M.Sc., ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא