שיבולת בשדה...


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

מהדגנים, שיבולת השועל אמנם נפוצה פחות בארץ, אולם במדינות רבות היא משמשת כמזון בסיסי. היא עשירה בפחמימות מורכבות ובסיבים תזונתיים, וסגולותיה הבריאותיות הופכות אותה לצמח מרפא לכל דבר ועניין. הדיאטנית ליאורה חוברה מסבירה

כתבה זו היא כתבה רביעית בסדרה על מזונות הנחשבים לצמחי מרפא.

שיבולת שועל היא למעשה דגן, ומשמשת בחלק מהתרבויות בצפון אירופה כמזון בסיסי, כמו שאנו משתמשים בחיטה. בארץ היא גדלה בשישה מיני בר שונים. יתרונותיה הבריאותיים גדולים עד כדי כך, שהיא נחשבת לצמח מרפא של ממש.
שיבולת השועל עשירה בפחמימות מורכבות, שגורמות לעליית רמות הסרוטונין במוח. סרוטונין הוא שליח עצבי, התורם לשיפור מצב הרוח והפחתת תאבון. בעקבות אכילת שיבולת שועל, יש שיפור במצב הרוח למשך זמן של 3-4 שעות. כמו כן, מכילה שיבולת השועל סיבים תזונתיים, הייחודים בכך שהם מסיסים, וככאלה מעניקים תחושת שובע. בנוסף, לסיבים אלה יכולת לספוח בתוך מערכת העיכול סוכר וכולסטרול, ובכך הם תורמים להורדת רמתם בדם.
בנוסף, יעילה שיבולת השועל למצבים של אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) או כל מצב אחר של עור מגורה, אדום, מגרד או צורב. ניתן להשתמש במים בהם בושלה שיבול שועל, שהם סמיכים ועכורים, למריחה על העור, או בקרמים העשויים שיבולת שועל ונמכרים בבתי הטבע, או להכין מסיכה ביתית, כמתואר בהמשך.

ספירת מלאי:
שיבולת שועל היא מקור מצוין לויטמינים ומינרלים כמו גופרית וצורן, מגנזיום, אבץ, ויטמין B, וקומפלקס ויטמיני E. יש בה גם נוגדי חימצון שונים, כמו פלבונים. חומרים ייחודים אחרים הם הספונינים, שתורמים להשפעה הנפלאה שיש לשיבולת השועל על העור. מבחינה קלורית - 100 גרם שיבולת שועל יבשה מכילים 388 קלוריות. כמות יומית סבירה, של 3-4 כפות, יכילו 70-100 קלוריות.

רפואה עממית ותרופות סבתא:
הרפואה הסינית טוענת ששיבולת שועל היא מזון מחמם ומחזק, המתאים במיוחד לחורף, ובפרט לאנשים הסובלים מחולשה, תשישות וחוסר אנרגיה (המכונה צ'י בסינית). בנוסף, נחשבת שיבולת השועל לאנטי דיכאונית.
כצמח מרפא, נחשבת שיבולת שועל מתאימה לתחלואים רבים: חיזוק רקמת חיבור, מקרים של פעילות יתר של בלוטת התירואיד, הגברת הפרשת חלב אצל נשים מניקות, שיפור סיבולת ועמידות פיסית, מצבי לחץ מתח ודיכאון, הפרעות שינה, והורדת ריכוז חומצה אורית בדם.

מיתוסים:
כאן המקום לנפץ את המיתוס לפיו שיבולת שועל היא מזון משמין. שלוש כפות פתיתי שיבולת שועל מכילות 70 קלוריות בלבד. אם מוסיפים לזה עוד ½ כוס חלב ו-½ כוס מים, ואפילו כפית דבש, הרי שקיבלנו דייסה המכילה 140 קלוריות (פחות מסנדוויץ' ממוצע!), משביעה לשלוש-ארבע שעות ומונעת אכילה של נשנושים אחרים.

טיפים לשימוש בשיבולת שועל:
• אחת הווריאציות של שיבולת השועל היא סובין שיבולת שועל, אשר טחון דק יותר מהפתיתים, ודל יותר בקלוריות. הוא משמש כמסמיך מצוין למרקים ולכל תבשיל אחר המכיל נוזלים, ותחליף בריא ואפקטיבי לפירורי לחם או לקמח בקציצות או פשטידות.
• גרנולה או מוזלי עשויים משיבולת שועל, ולכן מי שסובל מטראומת דייסה, יכול ליהנות מהיתרונות בעזרתם.
• משיבולת השועל ניתן להכין מסכה מרעננת לפנים: מערבבים שתי כפות יוגורט עם שתי כפות שיבולת שועל, משהים לחצי שעה, מורחים על פנים נקיים למשך 20 דקות, ושוטפים במים.

ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית M.Sc., ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא.