כך הולכים השותלים


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

 ענף היין כולו עסוק בימים אלו בבציר, אבל חיים גן, איש הענבים, בחר לשתף אותנו דווקא במלאכת המחשבת של הרכבת כרם היין. לא מומלץ לנסות בבית (אלא אם יש לכם טרקטור במוסך).

כולנו עסוקים בימים אלה בבציר ובחגיגות יין הביכורים המתקרבות, אבל עוד לפני היות הבציר, נשתל הכרם ויין מוצלח מקורו קודם כל בכרם טוב.

הרכבת הכרם היא מלאכה מסובכת לאין שיעור והיא משלבת מספר רב של גורמים שבהם צריך להתחשב. המיקומים המועדפים לגפנים למשל, הם בדרך כלל בקרקע משופעת. אבל מיקום הגפנים חייב להיעשות ''בתאום'' עם כיווני השמש והרוחות, שכידוע לא תמיד משתפים פעולה.

גפנים נשתלות בשורות ארוכות ומקבילות מסיבה חשובה, כך הן מייצרות מיקרו אקלים נאות עבורן. תפקידו של היינן הינו בין היתר, להבטיח שכל זן וזן מקבל תנאים סביבתיים מתאימים בכדי להבדיל בין סוגי הטרואר. השורות חייבות להיות ישרות כמו סרגל כדי שהבוצרים המכנים ומכונות הריסוס יעבדו בצורה יעילה.

ואם חשבתם שבזה נפתר התשבץ המורכב שנקרא כרם, טעיתם. יקב ממוצע מחליף בין 3-5% מהגפנים מדי שנה. בעבר החלפת הגפנים נעשתה באופן ידני או על ידי לייזר שמכוון את מכונת השתילה – שיטה שגוזלת הרבה זמן, מצרך יקר בעת בציר, בעיקר משום שהיא מחייבת דיוק במידות הכרם ובמיקומי השורות על צלע ההר.

אבל כמו בתחומים אחרים, גם בתחום היין הטכנולוגיה מצליחה להקל עלינו את החיים. לפי נציג חברת ווגנר פפלנצן טכניק הגרמנית, שהחלה לשווק בשנה האחרונה טכנולוגיה חדשה שאמורה להקל על תהליך הרכבת הכרם, אין עוד צורך במאמצים כבירים שכאלו. בעזרת מכשיר GPS
(GLOBAL POSITIONING SYSTEM), מערכת מיקום המופעלת בעזרת לוויין (בדומה למתקנים באמבולנסים, מוניות ורכבים שונים) יהיה ניתן לחסוך עד 50% מהמאמצים האלו. לצורך יישום השיטה יש צורך בשתי מידות בלבד. המסך מכוון את נהג הטרקטור למיקום המועדף, ומנקודה זו, באופן עצמאי, ללא הנהג, הרכב חופר בור, ''פולט'' את הגפנים ושותל אותם. ההמצאה כבר נוסתה בכעשרים יקבים באירופה ומניבה תוצאות משביעות ביותר, לפי הבעלים. השאלה היא היחידה שנותר לשאול היא האם ''רובוט היין'' (בעלות של 97,000 יורו) לא יחסל את מקצועו הנפלא של הכורם, ועוד יותר מפחיד, האם ההמצאה הבאה היא רובוט ''בציר''?