שיהיה לך יום כתום


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

 לפי הרפואה הסינית, מזונות בצבעי כתום, צהוב וחום, מחזקים את אלמנט האדמה שבנו, ובתרגום לעברית, מחזקים את הגוף כולו. הכתומים מחזקים במיוחד את הטחול, שלפי אותם סינים אחראי על מנגנון הרעב והשובע ועל הדחף למתוק. ואם עוד לא שכנענו אתכם להכניס את הכתום לתפריט על בסיס יומי, מתברר שהוא גם מפחית את הכולסטרול הרע ומסייע לגוף להילחם בסרטן. מי אמר כתום ולא קיבל

לפי הרפואה הסינית צבעי החום, הכתום והצהוב קשורים בעיקר לאדמה. האדמה נחשבת למרכז ולכן מי שיחזק את אלמנט האדמה בתפריטו לאורך זמן, יחזק את הגוף כולו. לפי התפיסה הסינית הירקות הכתומים מחזקים את הטחול. הטחול הוא האיבר שלפי הסינים, אחראי על מנגנון השובע והרעב התקין, שולט בצורך במתוק ומשפיע על ההשמנה. ירקות כתומים הם במקרים רבים גם מתקתקים. אותו טעם מתוק טבעי ועדין יאפשר לנו להקטין את הצורך במתוק, לשלוט במנגנון השובע והרעב ולמנוע את ההשמנה.

ולזווית המערבית: הפיגמנט הכתום הוא למעשה הבטא קרוטן, נגזרת של ויטמין A, השייך למשפחה רחבה וגדולה של קרוטנואידים שמעניקים לפירות כתומים את גווני הכתום והצהוב שלהם. דווקא בצורה זו, בטא קרוטן, נחשב אפקטיבי יותר ובטוח לשימוש בהשוואה לויטמין A .

בטא קרוטן הוא נוגד חמצון חזק, מסיס בשומן ולכן משפיע בעיקר ברקמות שומניות ובקרומי התאים. הוא משפיע גם על איכות ראיית לילה (ולכן לארנבים אין משקפיים…), תורם להפחתה ברמות הכולסטרול ומקטין סיכוי להתפתחות מחלות לב וכלי דם. בטא קרוטן בפרט והקרוטנים בכלל, הם סייענים חשובים במלחמתנו בהתפתחות הסרטן. הם מעודדים יצירת של תאים ייחודים בגופינו שתפקידם להרוג גידולים עוד כשהם קטנים ובכך למנוע את התפתחותם. גזר מכיל גם טרפינול שהוא חומר אנטי-סרטני ואנטי-פטרייתי.

יש לזכור שבטא קרוטן הופך זמין יותר לספיגה בגוף דווקא לאחר הבישול ובנוכחות מעט שמן (רצוי שמן מאיכות טובה). אצל מי שעורם רגיש לבטא קרוטן תגרום אכילה מרובה שלו להופעת צבע כתום בכפות ידיים ורגליים. התופעה אינה מזיקה אבל היא מעידה על כך שמומלץ להפחית בכמויות.

הבטטה שתפסה לה מקום של כבוד על שולחננו בשנים האחרונות, הגזר, הדלעת, הדלורית, הפלפל הכתום והצהוב, המלון הכתום והצהוב, הקישוא הצהוב, התירס, השעועית הצהובה, המנגו, וכמובן, התפוזים, הקלמנטינות והפאפאיה (שעשירים גם בויטמין (C נחשבים כולם לכתומים מומלצים. מי שרוצה מנה מרוכזת במיוחד של בטא קרוטן יכול להפוך שתיית מיץ גזר טרי להרגל יומיומי ולשלב בטטה כתחליף לחלק מתפוחי האדמה בתפריטו. מהפירות רצוי להכין סלט פירות ואת הדלעת שהיא דלת קלוריות לשלב בכל תבשיל ירקות.
מרק שלושת הכתומים
מתוך הספר ''הדיאטה הסינית להרזיה ולבריאות'', הוצאת כנרת
מרק נפלא, מתקתק בטעמו, המשלב את שלושת הכתומים, גזר, בטטה ודלעת עם פלפל שחור ואגוז מוסקט.

מתכון לשש מנות, כ-90 קלוריות במנה
החומרים הדרושים:

כף שמן
בצל בינוני
4 שיני שום פרוסות
2 כרישות (החלק הלבן בלבד)
2 בטטות בינוניות
4 גזרים
כ-500 גרם דלעת (חתיכה גדולה)
מלח ופלפל שחור גרוס לפי הטעם
מעט אגוז מוסקט מגורד
עירית קצוצה לקישוט
אופן ההכנה:
1. שוטפים וקולפים את הבצל וקוצצים דק.
2. שוטפים את הכרישה ופורסים.
3. בסיר גדול מאדים את הבצל, הכרישה והשום בשמן עד שהם מזהיבים.
4. בינתיים קולפים את הבטטות, את הגזרים ואת הדלעת וחותכים לחתיכות (ככל שהחתיכות קטנות יותר, זמן הבישול מתקצר).
5. מניחים את הירקות החתוכים בסיר, מוסיפים 6 כוסות מים ואת התבלינים ומבשלים עד שכל הירקות מתרככים.
6. מעבירים את הירקות ומעט מנוזלי הבישול לבלנדר או למעבד מזון או מרסקים בתוך הסיר במרסק ידני עד שנוצר מרקם דייסתי סמיך ללא גושים. אם המרק סמיך, מוסיפים מעט מים ובמידת הצורך מתקנים תיבול. מגישים חם. אפשר לפזר עירית קצוצה במרכז כל צלחת.

* ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית ומטפלת בצמחי מרפא ותזונה סינית