מתכון לאושר


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

  כבר לפני מאה שנה אובחן באירופה דיכאון החורף, דכדוך המתאפיין במצב רוח ירוד ומתוח, חוסר חשק לצאת מהבית ומשיכה למיני מאפה, פסטות, שוקולדים ומתוקים.

בחמש כבר חושך וחלקנו מרגישים דיכי קל מתגנב לשדה מצב הרוח. כבר לפי 100 שנה אובחן בארצות צפון אירופה הסובלות משעות אור מועטות, ובמיוחד בחורף, מה שנקרא דיכאון החורף אוSeasonal Affective Disorder בשמו הרשמי.
דכדוך החורף מתאפיין במצב רוח ירוד ומתוח, בחוסר חשק לצאת מהבית ובמקרים רבים, גם במשיכה מוגברת למיני מאפה, פסטות ופחמימות אחרות ובעיקר למתוקים ושוקולדים, בעיה שגם פתק מהרופא לא ממש פותר. מה אפשר לעשות לפני שפונים לתרופות? מתברר שלתזונה יש אפקטיביות רבה בעניין.

תזונה חכמה, בעיקר של פחמימות, יכולה להעלות את רמות הסרוטונין במוח ולתרום למצב רוח משופר. הסרוטונין הוא שליח עצבי שכאשר רמתו בדמנו ובמוחנו גבוהה הרגשתנו טובה יותר, אנחנו מרוכזים, נינוחים ושלווים. גם השינה תהיה טובה יותר, ובונוס נוסף, הסרוטונין גורם לתחושת שובע ומפחית את הצורך בפחמימות ומתוקים.

הגוף שלנו יודע מה הוא עושה: אכילה של פחמימות תגרום לעליה של הסרוטונין. ''אה, איזה יופי'' מתגנבת מחשבה נלוזה למוחכם, ''אפשר לאכול שוקולד'' . אז זהו, שלא בדיוק. שוקולד אמנם יעלה במהירות את רמת הסרוטונין במוח אבל הנפילה תגיע תוך חצי שעה והיא תהיה חדה וכואבת. הפתרון יהיה כמובן עוד שוקולד. כמה ימים כאלה ודיכאון מסוג אחר יגיע, זה שנובע מהעובדה הפשוטה שלא תצליחו להיכנס לג'ינס. הפתרון הנכון יותר הוא אכילה של פחמימות מורכבות לאורך כל היום. כלומר, פחמימות המצויות במוצרים מדגנים מלאים, כמו לחם מקמח מלא, דגני בוקר מלאים, דייסות למיניהן, קטניות (שעועית, אפונה, חומוס, עדשים), תירס, בטטה, פסטה מקמח מלא , קינואה וכדומה. את אלה יש לפזר לאורך כל היום בארוחות קטנות ותדירות. הסידור הזה מאפשר ייצור קבוע של סרוטונין במוח לאורך כל היום ואיתו שיפור במצב הרוח, במדד השובע וירידה בצורך בממתקים.

מי שמעוניין, ימצא גם על מדף תוספי המזון כמה מוצרים שהרפואה המשלימה הביאה וקיבלו אפילו תימוכין מדעיים:
• כמוסות שמן דגים המכילות חומצות שומן מסוג אומגה 3 אחד החומרים היותר נחקרים בשנים האחרונות. המחקרים מראים שיפור ניכר במדדי דיכאון לנוטלים אותו וגם אצל מי שנוטל תרופות פסיכיאטריות, השתפרה אפקטיביות התרופות.
• צמחים שנחשבים נוגדי דיכאון הם ההיפריקום שזכה לכינוי ''פרוזאק טבעי'' ורודיולה. שניהם גורמים להעלאת רמות הסרוטונין במוח (בדיוק כמו שעושה הפרוזאק). ההיפריקום יעיל גם נגד שפעת (תופעת לוואי מצוינת לחורף) אבל גורם רגישות לשמש ולכן יש להיזהר בחשיפה לשמש בעת נטילתו. הוא עלול לגרום יובש בפה. לא רצוי לשלב אותו עם תרופות פסיכיאטריות אחרות. הרודיולה יעילה גם נגד חרדות ובינתיים לא ידועות תופעות לוואי שלה.

ועוד פטנט שלא קשור לתזונה אבל מועיל מאוד ומעלה רמות סרוטונין – כאשר השמש מאירה – צאו החוצה, ובערב דאגו לתאורה יעילה בחדר בו אתם נמצאים.

* ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא