ייסורי תשובה


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

 לצום או לא לצום? זו השאלה ששואלים את עצמם רוב מכריע של חילונים בערב יום כיפור. הדיאטנית ליאורה חוברה מרכזת את כל האמונות העממיות בדבר חשיבותו של צום לגוף ועונה עליהן אחת אחת.

לפני שמתחילים את חשבון הנפש של יום כיפור שמלווה בצום כדאי להכין את הגוף לקראתו.
ראשית, מצבי בריאות מיוחדים מצריכים התייחסות שונה. קשישים, נשים הרות ומניקות וכל מי שסובל מבעיה בריאותית זמנית או כרונית, או מי שנוטל תרופות, טוב יעשו אם ישאלו בעצת הרופא לגבי האפשרות לצום. למי שצם, מומלץ להקפיד על מספר כללים:

לפני הצום:

• בימים שלפני הצום כדאי להפחית את צריכת הקפאין. מי שרגיל לצרוך כמות גדולה של קפאין יחווה תופעות של גמילה ביום הצום בגלל ההפסקה הפתאומית של צריכת הקפאין. לא לשכוח כי קפאין מצוי בנוסף לקפה גם בקולה, קקאו ותה.

• במהלך היום הקודם לצום, חשוב לשתות הרבה. יש להקפיד על שתייה גם ממש לקראת תחילת הצום כיוון שמחסור בנוזלים גורם לתופעות כמו כאבי ראש, סחרחורות ועוד, עד התעלפות והתייבשות. המחסור בנוזלים יבוא לידי ביטוי מוקדם יותר מהצורך במזון.

• בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא רצוי לאכול ארוחה מפסקת גדולה. מזון מטוגן, עתיר שומן, בשרים שומניים ובכלל, כמויות מזון גדולות, יקשו על העיכול ולא יסייעו לצמים.

• לא רצוי לסיים את הארוחה המפסקת במאכל מתוק. המתוק גורם להפרשת אינסולין מוגברת הגורמת לרעב מחודש כבר לאחר מספר שעות.


• כדאי לסיים את הארוחה המפסקת בשתיית תה צמחים, רצוי תה ירוק. התה הירוק מסייע בעיכול השומן ותורם לתחושת שובע.

לאחר הצום:

את הצום רצוי לשבור בנוזלים בכמות קטנה, בטמפרטורה פושרת. המתאימים ביותר הם תה או מרק. חשוב להחזיר לגוף תחילה נוזלים ולאחר מכן מלחים ופחמימות. לכן ארוחה קלה של מרק עם אטריות או כוס תה עם עוגת דבש או עוגת פרי יבשה , או פרוסת לחם מלא מרוחה בדבש, מתאימה מאוד. לאחר שעה או שעתיים ניתן לאכול ארוחה גדולה יותר.

האם כדאי לצום גם ממניעים שאינם דתיים?
יש מספר אסכולות תזונתיות הדוגלות ביום צום שבועי או חודשי. לפי גישת הרפואה הקלינית והסינית, אין בכך צורך. הצום גורם למצב של סטרס לגוף ובכך להפעלת מנגנונים מטבוליים שונים. למרות שישנם מחקרים המראים כי צום ממושך יחסית מיטיב עם מחלות מסוימות כמו מחלות פרקים, ברור כי לא ניתן לנקוט בשיטה זו לאורך זמן. לכן, לדעת רוב העוסקים בתזונה, רצוי לאכול בצורה מאוזנת בכל ימי השנה את המאכלים המתאימים באופן אישי ולא להזדקק לאיזון על ידי צום.
הצום גם לא ממש עוזר לדיאטת ההרזיה. בתהליך של צום קצר של יום אחד נגרם לגוף בעיקר איבוד נוזלים. במחצית הראשונה של אותה יממה הגוף מנצל מאגרי אנרגיה זמינים לטווח קצר המתבססים על מזון שנאכל ביום הקודם. במחצית השנייה, יש מעט ניצול של פחמימות שנאגרו בכבד אבל בכל מקרה במהלך יום צום אחד אין ניצול של מאגרי השומן. בקיצור אם עליתם על המשקל בסוף יום כיפור ונראה לכם שירדתם במשקל, נסו שוב מספר שעות לאחר האכילה ותיווכחו שהירידה היתה כלא היתה.

* ליאורה חוברה דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא