דגים, רבותי, דגים


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

  דגים יכולים לשפר את תפקודינו המוחיים, להקל על סימפטומים של דיכאון ולהקטין את הסיכוי ללקות בשבץ או מחלת לב. הדיאטנית ליאורה חוברה מסבירה מה יש בהם שמועיל לנו כל כך.

לאורך כל ההיסטוריה ומסביב לגלובוס, דגים תמיד נחשבו לבריאים. לפי הרפואה הקלינית, דגים הם מקור מצוין לחלבון, לB-12 ולברזל. זהו פתרון חלקי ולעתים מלא עבור צמחונים שמחליטים לכלול את הדגים בתפריט היומי.
בנוסף, דגים הם מקור מצוין לחומצות שומן מסוג אומגה שלוש הנמצאות היום במחקר אינטנסיבי המגלה לנו חדשות לבקרים את נפלאותיהן. כבר עכשיו ידוע כי חומצות שומן אלה תורמות לדילול הדם ולכן להקטנת סיכוי למחלות לב, כלי דם ושבץ. מסתבר, כי חומצות שומן אלה עוברות אינטגרציה לתוך תאי עצב מה שתורם להשפעה מופלאה שלהן על תפקודיים מוחיים ונפשיים. מחקרים מראים השפעה מיטיבה על דיכאון (עם או ללא טיפול תרופתי במקביל), דיכאון אחרי לידה ושיפור תפקודים קוגניטיביים במצבים של הפרעות קשב וריכוז. נשים שיאכלו דגים בתקופת ההריון ישפיעו בכך לטובה על התפתחות המוח של עוברן.

הרפואה הסינית טוענת שהדגים מחזקים את הכליות ובכך למעשה את תמצית החיים של האדם. הם נחשבים מאכל מקרר ולכן מתאימים מאוד למי שסובל מחום, לנשים בגיל המעבר ולאכילה בתקופת הקיץ.

אבל אין אליה ללא קוץ. זיהום הימים בשנים האחרונות גרם לארגון הבריאות האמריקאי לצאת בהכרזה שהדגים מומלצים אבל יש להגביל את אכילתם. כעת כבר ברור שרק אם נדע לשמור על הימים שלנו נוכל לקבל את המיטב מדייריהם.

איך לאכול דגים?
דגים מוטב לבשל או לצלות ולא לטגן. כל מי ששומר על גזרתו יודע שאין שום סיבה לאכול דג טובל בשמן. לאחרונה נבדק הדבר גם מחקרית. מחקר שפורסם בביטאון האמריקני לרפואה פנימית מצא כי אכילה של דגים מבושלים או אפויים מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון ללקות בשבץ מוחי או התקף לב לעומת אכילת דגים מטוגנים שדווקא מעלה את הסיכון.

סלמון בעטיפה
מתכון להכנת שתי מנות של 250 קלוריות כל אחת

חומרים:
2 פרוסות סלמון בעובדי של כסנטימטר וחצי, עדיף טרי.
2 לימונים
בצל
עגבניה
עשבי תיבול (טרגון, רוזמרין, בזיליקום, פטרוזיליה)
חצי כפית מלח גס
רבע כפית פלפל שחור גרוס טרי
2 ריבועי נייר אפיה בגודל צלע ריבוע 40 ס''מ

אופן ההכנה:
1. במידה והדגים קפואים יש להפשירם ולהשרותם במיץ לימון לשעה לפחות לפני ההכנה.
2. פורסים את העגבניה והבצל. שוטפים את עשבי התיבול ואת הדגים וטובלים כל פרוסת דג במעט מיץ לימון.
3. מורחים את שני צידי פרוסת הדג במלח ופלפל שחור גרוס טרי ומניחים במרכז יריעת נייר אפיה. על כל פרוסת דג מפזרים מחצית מפרוסות העגבניה והבצל ומוסיפים את עשבי התיבול.
4. מרימים את קצות נייר האפיה לכיוון המרכז וסוגרים אותו בקיפול כך שתתקבל מעין פירמידה שפרוסת הדג היא בסיסה. הנייר צריך להיות סגור היטב כדי שהדג יתבשל באדים של עצמו.
5. מכניסים לתנור שחומם מראש ל - 220 מעלות ואופים כ- 20 דקות. מוציאים מהתבנית ומגישים מיד.

* ליאורה חוברה דיאטנית קלינית M.Sc. מטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא