מים בששון


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

  קשה לכם לשתות 12-14 כוסות מים ביום? הדיאטנית ליאורה חוברה, מסבירה שוב, למה חשוב לשתות המון מים, במיוחד בקיץ, ולמה משקאות קלים לא מספיקים. כתבה שמומלץ לקרוא עם כוס מים ביד.

קיץ חם ולח כמו שיש לנו בארץ הוא כבר סיבה טובה להרבות בשתיה. חלק מאיתנו אולי זוכרים מהתיכון שמים מהווים כ - 67% מגופנו. מכאן ברורה השפעתם החיונית על בריאותינו. מים משתתפים כמעט בכל תהליך המתרחש בגוף. החל מהמסה של חומרים כמו ויטמינים וכלה בכך שהם מאפשרים קיום של ריאקציות חשמליות הקשורות לתפקוד הלב ולהולכה עצבית.

חלק גדול מהמים מתנדפים דרך העור. התופעה הזו מורגשת היטב בלחות הבלתי אפשרית של מישור החוף אבל גם כשאנחנו יושבים בחדר ממוזג או נמצאים באזורים יבשים יותר ונדמה לנו שאנו לא מזיעים, אנו מאבדים נוזלים רבים.

מחסור בנוזלים גורם להתייבשות, כאבי ראש, עצירות, נטייה לאבנים בכליות (אצל גברים) ודלקות בדרכי השתן (אצל נשים). גם העור של מי שאינו שותה די, יראה יבש, וחסר חיים. מי שנמצא במצב כרוני של מחסור בנוזלים יגרום לעורו נזקים לטווח ארוך. העור יתקמט ויזדקן מהר יותר וסביר להניח כי גם כתמי הגיל יופיעו מוקדם יותר. כאשר נמצאים בתהליך הרזיה חשוב פי כמה לשתות כדי שהעור יהיה במקסימום אלסטיות ויחזור למצבו הקודם ללא סימני מתיחה ואזורים מדולדלים.

מחסור בנוזלים ישפיע גם על סמיכות הזיעה. זיעה סמיכה ומרוכזת יותר עלולה לגרום ביתר שאת לפצעונים ופריחה.

לפי הרפואה הסינית מחסור בנוזלים יגרום לתופעות חום מוגברות בגוף. דבר העשוי לגרום להגברת תחושת רעב ועצבנות, ולהיראות על העור בצורת אדמומיות, פצעונים, תחושת צריבה וגרד.

אז כמה מים כדאי לשתות? הכמות המומלצת היא זאת שתגרום לצבע השתן להיות בהיר במשך כל שעות הערות. עבור רוב האנשים הכמות המספיקה היא לפחות 8 – 10 כוסות בחורף ו – 12 – 14 כוסות בקיץ.

טמפרטורת המים היא נושא שקשורים אליו מיתוסים רבים, אבל דווקא לגבי נושא זה, רוב האנשים חשים נכון את גופם ואם אתם מעדיפים שתיה קרה, חמה או בטמפרטורת החדר, כדאי שתקשיבו לגוף.

מים הם האפשרות המועדפת לשתיה. גם חליטת צמחים שאינה מכילה קפאין מומלצת. משקאות מכילי קפאין כמו קפה, תה , קולה וקקאו מומלצים פחות. אין ספק כי כדאי להמעיט במשקאות המכילים סוכר (בגלל הקלוריות והשיניים) וצבעי מאכל (בגלל הבריאות). מיצים טבעיים הם אופציה עבור מי שאינו מוגבל בסוכר או בקלוריות ובכל מקרה לא רצוי לבסס עליהם את כל השתיה היומית.

וטיפ לסיום: כדי לקרר את הגוף והעור בקיץ מומלץ, לפי הרפואה הסינית, לחלוט עלי מנטה או נענע. רצוי להשתמש בצמחים טריים. לחלוט לפחות 10 דקות ולשתות בטמפרטורת החדר או קר.

* ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בצמחי מרפא ורפואה סינית.