פעם שלישית גלידה


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

  לכבוד אוגוסט, שבו כידוע נמסים בחום כל כללי ה'עשה ואל תעשה' באוכל, תופסת הדיאטנית ליאורה חוברה את תפקיד המרגיעה הלאומית ומדווחת שמותר לאכול גלידה וזה אפילו לא נורא משמין.

חום הקיץ מבריח אותנו לכיוון המזגן והמקרר, ושם, במקפיא, מחכות גלידות שנדמה לנו שמיד יהרסו לנו את הדיאטה הנפלאה שרק התחלנו. דווקא כאן יש בשורות טובות. גלידות, בהשוואה למתוקים אחרים, לא מאוד עשירות בקלוריות. בתהליך הכנת הגלידות מוכנס לתוכה אוויר רב ומתרחש תהליך של הקצפה תוך כדי הקפאה. האוויר גורם לגלידה להיות אוורירית, וגם, דלה יותר בקלוריות.

אם תבדקו את אריזות הגלידה תיווכחו שיש הבדל בין המשקל בגרמים לבין הנפח במיליליטר. כך למשל, אריזת ליטר מכילה רק500 גרם. כלומר 100 גרם גלידה ימלאו כוס. אותו נפח נותן לנו תחושה של כמות גדולה, מה שטוב גם לנפש (כי רובנו אוכלים בעיקר ב''עיניים'') וגם לגוף (כי גם בקיבה יש תחושת שובע רבה יותר). אם גם אתם גדלתם, כמוני, בבית פולני שבו כשהילד מתעטש בקיץ מותר לו לאכול רק גלידה מומסת (כדי שלא יהיה קר מידי לגרון) אתם בודאי זוכרים שכאשר ממיסים גלידה נשארת ממנה כמות קטנה בהרבה. לגבי שלגונים אין הדבר כך מכיוון שכדי שהשלגון יישאר מוצק על המקל הוא צריך להיות דחוס יותר ולכן הוא גם עשיר יותר בקלוריות.

בנוסף לכל הנפלאות האלה מגדילים יצרני הגלידה לעשות ומוציאים גלידות ושלגונים שהם דלי קלוריות במיוחד.
אז מה יש בשוק? רשימה מתוקה, מהקל אל הכבד:
- הדלים ביותר הם שלגוני הקרח ללא סוכר. הם מכילים 10 - 20 קלוריות בלבד והם מתאימים גם לחולי סוכרת. לשם השוואה, שלגון קרח רגיל מכיל כ – 80 – 100 קלוריות.
- שלגונים על בסיס גלידה דלים בשומן וללא סוכר. הם מכילים רק 35 - 60 קלוריות ליחידה, כשרוב שלגוני הגלידה הרגילים מכילים 150 – 350 קלוריות ליחידה.
- גלידות דיאטטיות באריזות. מדובר בגלידות הדלות בשומן וללא סוכר. הן מכילות 67 – 100 קלוריות ל – 100 גרם. חלקן מכילות פרי .
- גלידות סורבה (שהן גלידות המבוססות על סוכרים ורכיבי פירות כמו מיצי פירות, רכזי פירות, חלקי פרי וכדו'). הן דלות יחסית בקלוריות כיוון שהן ללא שומן ומכילות כ- 85 – 100 קלוריות ל – 100 גרם.
- גלידות שמנת (המבוססות על שומן חלב), גלידות המבוססות על שומן צמחי וגלידות יוגורט. מכילות כולן כ- 140 – 230 קלוריות ל – 100 גרם.
- שלגונים שלא ייוצרו כדיאטטיים אבל בכל זאת לא מכילים קלוריות רבות. לא קשה למצוא אותם על המדפים פשוט צריך לבדוק את המידע התזונתי שעל האריזה.

עוד נושא שחשוב לשים לב אליו הוא צבעי המאכל. כיום, חלק גדול מהשלגונים והגלידות הם כבר ללא צבעי מאכל מלאכותיים או בתוספת צבעים טבעיים, אבל בכל זאת כדאי לקרוא מה כתוב באותיות הקטנות על העטיפה. יש עדיין חברות רבות שמייצרות גלידות ושלגונים עם צבעי מאכל ואם אין סימון שהצבעים הם טבעיים, כדאי להיזהר.

* ליאורה חוברה – דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בתזונה סינית וצמחי מרפא