איך עושה פרה?


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

 מתי מוציאים את השומן מהחלב שאנחנו שותים? האם זה כדאי בכלל? הדיאטנית ליאורה חוברה משווה בין מוצרי חלב דלי שומן למלאים.

סלינו על כתפינו מלאים מוצרי חלב והמדפים כורעים תחת הנטל של הבדלי האחוזים בחלב, בגבינות וביוגורטים. חלב רגיל נוצר אצל הפרה כשהוא מכיל 3.4% שומן. ממנו, באופן מסורתי, ייצרו תמיד גבינות, יוגורט ומעדני חלב. בשנים האחרונות בגלל מגמות ההרזיה והבריאות הסובבות אותנו מפחיתות המחלבות את אחוזי החלב במוצרים השונים. מוצרים אלה מיוצרים על ידי כך ששומן החלב מופרד משאר מרכיביו ולאחר מכן מוספת כמות השומן הרצויה. האם זה כדאי בכלל?

אם נסתכל מהכיוון הקלורי הרי שבהחלט יתכן חיסכון ניכר, אבל רק כאשר הבדל האחוזים משמעותי. כך למשל גבינה צהובה המכילה כ – 20% שומן תכיל מעל 300 קלוריות ל – 100 גרם, בעוד גבינה 5% תכיל רק 100 קלוריות לאותה כמות. אבל אם נשווה את כמות החלב היומית בה אנו משתמשים לקפה למשל, הרי שבחלב 3% שומן נקבל לכוס חלב, המספיקה ל-2-3 כוסות קפה, 110 קלוריות, ובחלב נטול שומן לחלוטין נקבל כ – 90 קלוריות. הבדל שאינו משמעותי כלל ועיקר, בודאי למי ששותים רק כוס קפה אחת ביום.

מבחינה בריאותית, אין ספק כי מי שסובל מרמות כולסטרול גבוהות, חולי סוכרת, חולי לב וכו' צריך להקפיד על תכולת שומן נמוכה בתפריט, בעיקר כיוון שרוב השומן במוצרי חלב הוא שומן רווי מהחי. כמות סבירה של מוצרי חלב ביום תהיה למשל כוס חלב, גביע יוגורט ו – 150 גרם גבינה. אם מדובר במוצרי חלב דלי שומן המכילים 3 – 5% אכן ניתן להפחית באופן משמעותי את כמות השומן בהשוואה לגבינות שמנות ומוצרי חלב אחרים המכילים מעל 5% שומן. אבל ירידה נוספת ל – 0 – 1% שומן לא תגדיל מאוד את החיסכון בשומן בתפריט.

מצד שני, חשוב לדעת כי כמות נמוכה מאוד של שומן במוצרי החלב (0 – 1% שומן) מקטינה את כמות הסידן הנספג במערכת העיכול, מה שיכול לפגוע בבריאות העצם.
לכן, אם תקפידו על מוצרי חלב בטווח של 3% – 5% תוכלו בהחלט ליהנות מטעם מצוין, ממבחר מוצרים גדול ומכמות שומן סבירה בהחלט.

ועוד טיפ קטן: אם אתם מכינים לבנה (נ' בסגול) תוצרת בית מיוגורט המכיל 4% שומן וחושבים כי הגבינה המצוינת שאתם מקבלים מכילה גם היא רק 4% שומן אתם טועים בגדול. כמות המים הגדולה המופרשת בתהליך ייצור הגבינה משאירה גבינה המכילה כ – 18% שומן.

* הכותבת היא דיאטנית קלינית M.Sc. מטפלת בתזונה סינית וצמחי מרפא