Skip Navigation Linksראשי > אוכלים עם ילדים > המלצה > ירקות חשובים לילדים

ירקות או לא להיות


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

צאו איתם לשדה ותראו יחד מהיכן מגיעים הירקות, הניחו ירקות שטופים ומוכנים לאכילה במקום נגיש, שתפו אותם בהכנת האוכל, ובשלו מתכונים בריאים בהם הירקות "מתחבאים" בפנים. גל מאיר-שמעוני, מהמרכז להנהגת הבריאות, ריכזה עבורכם שלל עצות וטיפים, איך לגרום לילדים שלכם (וגם לכם) לאכול יותר ירקות

אנחנו חיים בעידן של מידע. שפע של מידע על כל תחום שרק אפשר להעלות על הדעת נגיש לנו בלחיצת כפתור פשוטה. בכל נושא ובכל תחום יש שפע של גישות, אסכולות, יועצים ומומחים שמספרים לנו מה הכי טוב בשבילנו - החל ממה כדאי לנו לאכול ולשתות וכלה באיך לגדל את הילדים שלנו.

מגמה זו של שפע אסכולות בולטת מאוד בתחום התזונה, ובשנים האחרונות גישות ותיאוריות תזונתיות חדשות צצות כפטריות אחרי הגשם. עושר המידע הזה משמח ומלמד מצד אחד, אך מצד שני יכול לעתים לבלבל ולהציף אותנו. איך יודעים למי ולמה להאמין כשכל גישה טוענת לדברים שונים, לעתים ממש הפוכים, ולעתים קרובות אף מגבה את טענותיה במחקרים מדעיים - לאכול הרבה חלבון מן החי או להימנע ממנו לחלוטין? לאכול אוכל חם ומבושל או להעדיף אוכל נא? כן שומן רווי או לא שומן רווי, כן גלוטן או לא גלוטן...כמעט אי אפשר למצוא שום דבר שיש עליו קונצנזוס. חוץ מדבר אחד. כמעט כל הגישות וכל המומחים מסכימים על דבר אחד - חשוב לנו לאכול ירקות, וכדאי לאכול מהם הרבה.

ירקות הם מזון מושלם בשביל הגוף שלנו. הם מתעכלים בקלות, הם מספקים לנו ויטמינים ומינרלים חיוניים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ועוד חומרים החיוניים לבריאותנו. הם חבילה מושלמת של חומרים שמותאמת בדיוק לגוף שלנו. רובנו לא אוכלים מספיק ירקות. לרוב הארוחות שלנו מבוססת על מזון מן החי, דגנים וקטניות, ואל הירקות מתייחסים כתוספת - סלט קטן לצד הארוחה או מנה קטנה של ירק מבושל לצד מנה גדולה של דגן. למעשה הירקות צריכים להיות הבסיס של התזונה שלנו, וכולנו יכולים לתרום רבות לבריאות ולחיוניות שלנו על-ידי הגדלה של כמות הירקות שאנו אוכלים.

איך משכנעים ילדים לאכול ירקות?


קל לדבר אך לא תמיד קל ליישם, בעיקר אצל ילדים, אשר אצל רבים מהם כמות ומגוון הירקות שהם אוכלים מצומצמת יותר ומסתכמת בחלק מהמקרים בכמה מקלות מלפפון ופרוסת עגבנייה. ולא, קטשופ לא נחשב ירקות. אז איך בכל זאת נגדיל את צריכת הירקות שלנו ושל הילדים שלנו? לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם לעשות את השינוי אצל כל המשפחה. תנסו את זה בבית.

1. גוונו - אל תישארו רק עם עגבנייה ומלפפון, הגדילו את היצע הירקות שמגישים בבית. יש המון ירקות טעימים, בריאים ונהדרים שאתם יכולים להוסיף לתזונה שלכם. בין אם זה סלק או תרד, דלורית או קייל, שומר או דלעת ערמנים (והרשימה עוד ארוכה) - לכל ירק יתרונות תזונתיים משלו ולכן חשוב מאוד לגוון. אתם יכולים לעשות לעצמכם כלל - בכל ביקור בסופר או אצל הירקן, קנו ירק אחד שאתם לא רגילים לאכול בבית. אולי תופתעו ותגלו אהבות חדשות.

2. פתחו כל ארוחה עם ירקות. הגישו לשולחן ירקות בכל צורה שהיא (ירקות חתוכים, סלט, אנטיפסטי או ירקות מבושלים) ורק לאחר כמה דקות של אכילה הגישו את שאר האוכל. מבטיחה לכם שגם אתם וגם הילדים תאכלו הרבה יותר ירקות בצורה זו, מאשר אם תגישו אותם יחד עם הפסטה, השניצל או הטוסט.

3. אחסנו ירקות שטופים ומוכנים לאכילה במקום זמין ונגיש בבית. תופתעו לגלות שהילדים פתאום שולחים יד לגזר המקולף או מנשנשים על הדרך עגבניות שרי.

4. גוונו בצורת הבישול, החיתוך או ההגשה. נושא זה משמעותי מאוד בעיקר אצל ילדים. אם ניסיתם להגיש ירק מסוים בצורה אחת ולא אכלו, נסו להכינו או להגישו בצורה אחרת. אל תיכנעו לתוויות כגון "הבן שלי לא אוהב X". שנו את התיבול, הוסיפו רוטב, צרו שילובים חדשים. קצצו את הירקות דק דק בסלייסר, חתכו אותם לצורות עם קורצנים של עוגיות, סדרו אותם במגש של קוביות קרח או צרו מהם ציור על הצלחת - אין סוף לרעיונות וליצירתיות. ועוד טיפ קטן: אם נדמה לכם שאתם או הילדים לא אוהבים ירק מסוים, נסו לקלות אותו בתנור. תתפלאו לגלות שלעתים קרובות הוא פתאום יהיה לכם טעים. זה גם יאפשר לכם לשווק אותו לילדים כצ'יפס (אפשר למשל להכין צ'יפס סלק, דלורית, לפת, שעועית ירוקה, שומר, כרוב ועוד).

5. זכרו כי הטעם שלנו דינמי ומשתנה כל הזמן וטעמים נרכשים עם הזמן. גם אם ירקות מסוימים לא נאכלים בבית המשיכו להגיש אותם לשולחן (אפשר כאמור לגוון באופן ההכנה או ההגשה). ילדים צריכים כעשרים חשיפות למזון חדש על-מנת שיסכימו לנסות לטעום אותו, אז התמידו ואל תתייאשו. הגישו לילדים גם ירקות שאתם לא אוהבים ונסו גם בעצמכם לטעום מידי פעם. המשיכו לשלוח לילדים ירקות בארוחת העשר גם אם הם נותרים כל יום מיותמים בקופסת האוכל. אולי יום אחד הם יפתיעו אתכם.

6. הכניסו ירקות לכל מה שאפשר. לעתים קרובות אפשר "להחביא" את הירקות בתוך מאכלים שונים מבלי שהילדים יבחינו בכך (בקציצות, רטבים, פשטידות, שייקים וממרחים). כך תוכלו למשל להוסיף קישוא מגורד לרוטב העגבניות, גזר מגורד לשקשוקה, קולורבי ולפת למרק הירקות (שם הם "יתחפשו" לתפוח אדמה), וכרובית מעוכה לפשטידת הפטריות.

7. צאו לשדה וראו איך הירקות שלכם גדלים. הראו לילדים שהירקות לא גדלים על המדפים בסופר. מששו, הרגישו, הריחו, קטפו, טעמו. זו חוויה שאין דומה לה והיא חשובה מאוד לילדים של ימינו שלרוב גדלים בסביבה עירונית ומרוחקת מהטבע והאדמה.

8. אם אפשר הזמינו ירקות ישירות מהחקלאי. ארגז של ירקות טריים הישר מהשדה יעזור לנו, וגם לילדים שלנו, להתחבר ולהתקרב לאוכל שאנחנו אוכלים.

9. שתפו את הילדים בהכנת האוכל, והירקות בפרט. כבר מגיל צעיר מאוד הילדים יתעניינו וישמחו מאוד לעזור לנו במטבח - תנו להם לקלף, לחתוך, לערבב, לסחוט, לתבל. רוב הסיכויים שנכונותם לטעום ולאכול את הארוחה תגדל פלאים אם הם יעזרו בהכנתה (וזה בנוסף למה שהם ינשנשו תוך כדי ההכנה...).

10. כולנו יודעים שלא כדאי לאכול מול הטלוויזיה ושחשוב לאכול ליד השולחן ולהתרכז במה שאנחנו אוכלים. אבל... אם כבר אנחנו מנשנשים מול המסך, עדיף שזה יהיה נשנושי ירקות - מקלות של גזר, כרוב חתוך, עגבניות שרי או שעועית ירוקה. את הבייגלה והעוגיות תשמרו לאירועים מיוחדים.

11. כולנו עמוסים ועסוקים ולא תמיד יש לנו זמן להתעסק בהכנת האוכל. אל תתנו לזה לעצור אתכם - כמובן שעדיף לאכול סלט טרי, אבל אם אין זמן אז גם ירקות שנחתכו בבוקר או סלט מאתמול יועילו מאוד לבריאותנו, וגם ירקות קפואים הם אופציה לא רעה בכלל.

12. שנו את התפיסה - הירקות הם עיקר הארוחה ולא התוספת. בססו את הארוחות על ירקות - הכינו מנות שמבוססות על ירקות, שנו את המינונים בתבשילים שאתם מכינים, למשל במקום כמות גדולה של דגן עם מעט ירקות, הכינו כמות גדולה של ירקות עם כמות קטנה יותר של דגן.

13. אל תכריחו את הילדים לאכול ירקות. אני מכירה כמה אנשים מבוגרים שעד היום סולדים מברוקולי בגלל שהוריהם הכריחו אותם לאכול אותו כשהיו ילדים. המשיכו להתמיד ולהגיש את הירקות בכל ארוחה, לעודד את הילדים לטעום ולאכול וכמובן, הכי חשוב, תנו דוגמה אישית.