Skip Navigation Linksראשי > סופרים קלוריות > ליאורה סופרת קלוריות> כתבה על תזונה מקררת לקיץ - ליאורה חוברה

תזונה מקררת לקיץ


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

החום הכבד, המאפיין את הקיץ הישראלי משפיע מאוד על הגוף. ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית, ממליצה על מזונות המסייעים לקרר את גופנו

חם, חם מאוד... ובחלק מהאזורים בארץ גם לח מאוד. הקיץ הישראלי מכה בנו במלוא עוצמתו חודשים רבים במהלך השנה. הטמפרטורות הגבוהות משפיעות כמובן גם על תחושותינו הפנימיות. קצב זרימת הדם מהיר יותר וכתוצאה מכך מאדימים חלקים שונים בגופנו, כמו הפנים, למשל. הגוף מחפש דרכים להתקרר ומפעיל את מנגנון ההזעה, אך במקביל מאבד כמויות גדולות של נוזלים. מי שאינו שותה במידה הדרושה, יסבול מהתייבשות חלקית שתתבטא בטווח הקצר בחולשה, סחרחורות, כאבי ראש, בחילות ואפילו התעלפויות. בטווח הארוך עשויים להופיע תופעות, כגון: עצירות, דלקות בדרכי השתן ואבנים בכליות. לפי הרפואה הסינית החום הגבוה עשוי לגרום גם לתופעות נפשיות כמו עצבנות, כעס והיפראקטיביות. מי מאיתנו לא מכיר את הישראלי העצבני בקיץ, כך שניתן להסיק שהסינים כנראה צודקים.

אוכלים נכון בקיץ
כשחם ולח כל כך, אנו חושבים כל הזמן כיצד לקרר את הגוף. לפי הרפואה הסינית ישנם שלל סימפטומים כאשר חום הגוף גבוה: עור אדמומי, הזעה, גירודים ופריחות, צריבה (למשל בדרכי השתן), עלייה בלחץ הדם, פצעונים, דימום (למשל מהאף) ושתן מועט ובעל צבע כהה. הפתרון, לפי הסינים, הוא מזון מקרר שיעזור לצנן את גופנו גם מבפנים.

יש אנשים שהמחשבה על כניסה למטבח בשיא החום של יולי-אוגוסט, גורמת להם לעשות "אחורה פנה" ולברוח מהאדים המהבילים ומחום התנור. אכן, מעבר למזונות שיפורטו להלן, גם לשיטת הבישול יש חלק באנרגיות המזון. גם כאן ההיגיון הסיני מנצח - תבשילים הדורשים בישול ממושך (הגורמים לנו לבלות שעות ארוכות במטבח) לא יתאימו לקיץ. המטבח הסיני המסורתי מציע לימות החום בישולים קצרים מאוד: חליטה קצרצרה של ירקות, הקפצת אטריות בבישול קצר, סלטים קלי הכנה ומאכלים הדורשים ערבוב קצר והגשה מיידית.

על אילו מזונות מחממים כדאי לוותר?
רצוי להרחיק מהצלחת שלנו מזונות חריפים ועתירי שומן כמו מזון מטוגן, בשרים שמנים, גבינות שמנות, צהובות וקשות וחטיפים שומניים. בנוסף, כדאי להתרחק ממזון מעושן ועשוי על האש, ממזון מתובל, מאלכוהול ומקפה. גם מזונות שעברו תהליכי עיבוד ותיעוש רבים ונוספו להם חומרים כמו צבעי מאכל, חומרי טעם וריח מלאכותיים וחומרים משמרים הם בעלי אנרגיה מחממת.

איך נהפוך את התפריט הקיצי למחמם פחות?
כדאי להפחית בכמות המזון שאוכלים, כיוון שכמויות גדולות גורמות לאנרגיה מחממת. מומלץ לאכול ארוחות קטנות, להמעיט במזונות הקשים לעיכול ולהימנע ממזונות שעברו בישול ממושך, בישול בסיר לחץ, טיגון, עישון או על האש.

כדאי להשתמש במזונות במצבם הטבעי, שלא עברו בישול ולהקפיד על אכילת ירקות ופירות טריים. מומלץ לשלב הרבה ירוקים בתפריט - ירקות, נבטים ועלים. רצוי לאכול מוצרי חלב וביצים כמקור לחלבון ולהקטין את כמויות הבשר. לתת עדיפות למוצרי חלב צאן (כבשים ועזים) ובעיקר מוצרים על בסיס יוגורט, טופו וחלב סויה. גם יורדי הים נחשבים מקררים לכן מומלץ לאכול דגים, אצות ופירות ים (פרט לשרימפס). מבין עשבי התיבול נבחר את הירוקים, ובראשם המנטה והנענע המקובלים על הסינים כמקררים אמיתיים.

מתוך הספר "365 יום בלי תירוצים" של ליאורה חוברה בהוצאת כנרת.