Skip Navigation Linksראשי > סופרים קלוריות > ליאורה סופרת קלוריות> כתבה על ארוחות טובות בחופשה בחו"ל - ליאורה חוברה

אוכלים נכון בחופשה


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

רק עכשיו סיימתם את הדיאטה, ירדתם כמה קילוגרמים ולא בא לכם לעלות אותם בחופשה המתקרבת? הנה הטיפים שיעזרו לכם לעשות את זה בלי לסבול ובלי לוותר על טעימות חו"ל מיוחדות. ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית

בטיול עצמאי בארץ או בחו"ל, אם נעים ממקום למקום בעזרת רכב צמוד אפשר לתכנן את המזון לכל היום. כדאי מאוד להצטייד פעם אחת ביום או יומיים (תלוי באמצעי הקירור העומדים לרשותכם) במצרכי מזון בסיסיים מהמרכול או מהחנות הקרובים. לאלה אפשר להוסיף קנייה בדרך של גבינה או לחם מיוחדים, בקבוק יין מקומי וכדומה. כך אפשר לבחור מאכלים המייחדים את המקום (וזה מעניין בעיקר בחו"ל, אבל גם בארצנו הקטנטונת מפוזרים להם בתי מאפה, מחלבות ויקבים לאורכה ולרוחבה של הארץ), ועם זאת, לחסוך בקלוריות ובכסף. כדאי לקנות לחם מדגנים מלאים או קרקרים, מוצרי חלב – גבינות ויוגורט - בחלק מהמדינות אחוז השומן הנמוך ביותר שתמצאו הוא 9%. אפשר להוסיף גם שימורי דגים, ירקות ופירות טריים או יבשים וחטיפי אנרגיה שישמשו בין הארוחות. במהלך היום אפשר לשלב ארוחה אחת במסעדה, שתהיה ארוחת צהריים או ערב. בארץ תוכלו כמעט בכל מסעדה לקבל דג או עוף עשוי בתנור, פחמימה וירקות. בחו"ל, בחלק מהמדינות רוב המזון מטוגן או עשוי בדרך שומנית, אבל למרות זאת כמעט בכל מקום אפשר למצוא מנות אפויות. לקינוח בחרו בארץ סלט פירות או גלידה (ראה בהמשך על הגלידה), ובחו"ל מאכלים מקומיים שנראה לכם שהם עשויים ממרכיבים בריאים יחסית. תמיד אפשר להחליט לוותר על קינוח ולבחור בקפה.

טיול מאורגן בחו"ל בעבור מי שבחר בטיול מאורגן, המלאכה מעט יותר קשה, אבל עדיין אפשרית. ברוב המקרים מתאכסנים בבתי מלון שמגישים ארוחות בוקר, ובמדינות רבות בעולם מגישים היום ארוחות הכוללות גבינות שאינן עתירות שומן, ירקות ודגני בוקר. אפשר לוותר על מטוגנים, שרק יגרמו לכובד לא נעים בזמן הטיול ואולי אף לצרבת. במהלך הטיול אמנם יש הכוונה לבחירה מוגבלת של מסעדות, אבל במקומות רבים אפשר לבחור מסעדה המגישה מאכלים מקומיים - יותר מעניין, ובדרך כלל גם יותר בריא ממסעדות המזון המהיר שנמצאות היום בכל מקום. בארוחה העיקרית כדאי לבחור במנות העשויות בגריל ולבקש רטבים בנפרד.

התאכסנות בחו"ל אצל קרובי משפחה או טיול משולב במלון דירות או צימר דרך אידיאלית ליהנות משני העולמות היא לאכול מזון מקומי ושונה ועם זאת לשלוט על דרך הכנתו. אם אתם מתאכסנים במלון דירות או בכל מקום שבו יש לכם אפשרות לבשל (גם בארץ וגם בחו"ל), כדאי לקנות את חומרי הגלם בחנויות המקומיות ולבשל כמעט ללא שמן. הוסיפו ירקות ופירות לתפריט והכינו כריכים ליום הטיול הבא. כריכים הם אחת הדרכים היותר נוחות לאכול תוך כדי טיול, לערוך פיקניק במקומות יפים ולחסוך זמן, כסף וקלוריות.

לדעת ליהנות מכל הטעמים ובכל המדינות

לכל מדינה, ואפילו לאזורים שונים באותה המדינה, יש ייחוד משלהם בענייני מזון. כדי ליהנות מכל הטעמים אפשר לטעום גם מזונות עשירים יחסית בשומן ובסוכר, אבל במידה.

צרפת – מולדת הקרואסון: ידועה בגבינותיה השמנות ובמתוקים עתירי החמאה שלה. בשנים האחרונות גם המטבח הצרפתי עבר "דיאטה" והוא מגיש היום בכל מקום כמעט כריכים מלחם מלא, נקניקים דלים יחסית בשומן, מנות מבושלות או אפויות. טיפ קטן בעניין הגבינות הצרפתיות: כולנו יודעים שגבינה צרפתית מתחילה את ספירת אחוזי השומן שלה מ-30 לפחות. והרי החדשות הטובות – מתברר שחישוב השומן אצל הצרפתים שונה מזה שלנו והם מחשבים את אחוז השומן מתוך החומר היבש. זה אומר, שבהמרה לשיטתנו אחוזי השומן יורדים בערך במחצית. כלומר, אם רשום על הגבינה שהיא מכילה 30% שומן, הרי שלפי החישוב הנהוג אצלנו היא מכילה רק 15%. לא מעט, אבל בכל זאת רק חצי. אי לכך, כשתגיעו לפריס הרשו לעצמכם לאכול גבינות שמנות - אבל במנות קטנות - זה מה ששומר על חיטובי הצרפתיות. מאכלי הרחוב המקובלים בצרפת הם קרפ, כריכים וצ'יפס. העדיפו את הקרפ או את הכריך. לארוחה מלאה תוכלו למצוא בכל מסעדה מנות בשר שונות בגריל או פירות ים ברטבים שאינם עתירי שומן. כוס יין אדום תוסיף לארוחה 70 קלוריות.

איטליה, ממלכת הפסטה: כדי ליהנות מהמאכלים האיטלקיים האופייניים - פסטה ופיצה בעיקר - כדאי לוותר על מנת הבשר באותה ארוחה ולהשאיר את הקלוריות לפסטה ולפיצה. כמו כן רצוי לבחור רוטבי פיצה על בסיס עגבניות או עשבי תיבול, ולוותר על רטבים על בסיס שמנת. במסעדות תוכלו למצוא גם סלטים וירקות מבושלים. הקינוח המומלץ באיטליה הוא כמובן הגלידה האיטלקית המדהימה בטעמה, וסבירה בהחלט מבחינת הקלוריות.

אירופה הקלאסית - בלגיה, שוויץ, גרמניה, אנגליה: באנגליה אוהבים פיש אנד צ'יפס וקותלי חזיר עם ביצה, בשווייץ קשה לותר על הגבינות, בבלגיה השוקולד מעולה ובגרמניה העוגות נפלאות. מה עושים? אוכלים כמויות קטנות (2 קוביות שוקולד יכילו 50 קלוריות) או ארוחה מלאה המשביעה למספר שעות.

מזרח אירופה – זהירות מהלחם: בארצות אלה המודעות הבריאותית נמוכה יותר. האוכל שומני מאד, כמעט בכל ארוחה מגישים לחם בכמויות גדולות, המבחר יותר מצומצם והאוכל פחות מעודן. גם כמות הירקות בדרך כלל קטנה יותר. בארצות אלו כדאי בארוחה העיקרית לאכול מנה בשרית ללא הלחם ולהוסיף ירקות טריים או מבושלים, או לבחור דווקא בפחמימות עם ירקות ולוותר על הבשר.

טורקיה והמזרח הקרוב - מבשלים בשמן אלו מדינות שבהן השמן הוא שחקן ראשי בבישול, גם אם ביוון ובכרתים מדובר בעיקר בשמן זית. בכל זאת, בכל המקומות תוכלו למצוא בשר על האש ולחם מלא. היזהרו ממתוקים כמו בקלוואה נוטפת סירופ סוכר.

המזרח הרחוק – אוכלים הכול – כאן לא בטוח שתוכלו לאכול כל דבר, מכיוון שהם באמת אוכלים הכול. מצד שני, האוכל במדינות אלו הוא בדרך כלל דל שומן. שייק פרי בריא ומשביע מהווה ארוחת רחוב מצוינת. במסעדות תמצאו מרקים משביעים, מנות עתירות אורז ומעט בשר. מניסיון, המטיילים החוזרים מארצות אלו לרוב אינם מעלים במשקלם.

ארצות הברית – זהירות מהדיינר: בארצות הברית המודעות למזון בריאות מרקיעה שחקים אלא שממש לצדה פוסעת ההשמנה החמורה בעולם. כלומר, מצד אחד, אם תרצו מזון בריאות תוכלו למצוא כל מאכל העולה על דעתם, דיאטטי ובריא. מצד שני, אם תזמינו ארוחת בוקר במזנון דרכים, סביר להניח שתקבלו צלחת עמוסת פנקייקים או ביצים וקותלי חזיר שוחים בשמן, "קינג סייז". בקיצור – הכול תלוי בכם.

מתוך הספר "365 יום בלי תירוצים" שלי ליאורה חוברה בהוצאת כנרת

צילום: ליאורה חוברה