מסעדות, הזמנת מקום במסעדה, חיפוש והמלצות על מסעדות בתי קפה וברים בישראל
Skip Navigation Linksראשי > מאמרים ראשיים > חדשות ואירועים> כתבה על ההצגה פעפעג'ינה

פעפעג'ינה


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

לינור דגן צופה בהצגה פעפעג'ינה של המחזאית ובמאית חנה וזנה-גרינולד, שעוסקת בילדותה בין סמטאות יפו העתיקה רוחשות התבשילים, התבלינים והריחות: חוויה תיאטרלית מגרה, מרשימה ומשביעה, שמצליחה לשלב בין אוכל לתיאטרון

בשעה שבע אני יוצאת מהעבודה, בשבע וחצי מתארגנת במהירות בבית, וכבר יוצאת שוב. בשעה שמונה וחצי בדיוק אני מתיישבת באולם, וכמובן, רק אז נזכרת שלא הכנסתי שום דבר לפה מאז הצהריים. איך זה שאף אחד מהראשים היצירתיים במדינה לא חשב לשלב בין שתי ההנאות הגדולות של החיים - אוכל ותיאטרון?

רק שהפעם הצלחתי למזג את התכנית האמנותית של הערב עם זו הקולינרית, כי הגעתי להצגה פאפעג'ינה. במרוקאית מדוברת - בצק שלא תפח, ובעברית - חוויה תיאטרלית מגרה, מרשימה ומשביעה.

כשחנה וזנה-גרינולד התחילה לכתוב את המחזה שלה - סיפור אוטוביוגרפי בדוי כפי שהיא מגדירה אותו בתוכניית ההצגה, היא כתבה על ימימה - ילדה בת אחת עשרה שגדלה ביפו בסוף שנות השבעים, אז היא גם גילתה את העולם שם בחוץ.

היא כתבה אותו גם על אימא, אימא של ימימה, אותה האם שנוכחותה על הבמה בזמן ההצגה היא תמידית, לרוב פיזית ובשאר הזמן כמטבח עמוס וצבעוני שמוצב, בחכמה רבה, בפינה הימנית של הבמה ומפיץ ללא הרף רעשים וריחות מהפנטים.

בזמן ההצגה נחתך ומתבשל על הבמה אוכל אל מול עיני הקהל, וסיפורים עסיסיים בעברית ובערבית מתבלים אותו בעדינות. כשתטעמו אותו בחוץ תבינו שכאלה תבלינים לא מוציאים בשום חנות.

היא גם כתבה אותו על בולבול, אותו בולבול מוכר סוכריות השקדים הערבי בעל קול הזהב, שכשהוא מתחיל לשיר לאימא בערבית הירקות רוצים לקפוץ מהסיר.

ועל פנינה ועל רחל ועל מירי בטיטו ועל תקווה שנדמה שעיניהן העמוקות מציצות בכל רגע מכל חור וחור בווילונות הפסיפס התלויים לכל עומק הבמה ומעבירים בדייקנות את תחושת הצרות והסודיות שבסמטאות יפו העתיקה.

ימימה אשר אינה עומדת בקצב בשל המום ברגלה, חווה את העולם דרך החושים. ובבית שבו הבישולים הם חלק משמעותי כל כך, מגלה לה האוכל אהבה, קמצנות ובעיקר תשוקה רבה.

הטקסט שהחל להיכתב לפני כשבע שנים במסגרת מסלול שחקן חוקר באוניברסיטת תל אביב, שם למדה חנה, אינו יודע שובע, והיא (שגם משחקת בעצמה בהצגה) אף מספרת שישנו טקסט רב שלא נכנס להצגה, ומקולה נשמע שסיפורים רבים שלה עדיין לא עלו כלל על הנייר.

אבל הטקסט שכן נכתב הוא מרתק, התפאורה נפלאה, השחקנים מוכשרים ונדמה שהחלל הקסום של התיאטרון הערבי-עברי ביפו דג בקפידה את ההצגות שלו מתיבת האוצרות התיאטרלית.

אם תהיו רעבים לאוכל וגם לתרבות, תעלה פאפעג'ינה בפעם הבאה לבמה ב-19 ביוני.

בתיאבון.

לפרטים, להזמנות ולסדנאות בישול ביתיות: חנה – 052-8670242