Skip Navigation Linksראשי > סופרים קלוריות > ליאורה סופרת קלוריות> כתבה על דיאטה בחופשה בחו"ל

דיאטה בחופשה


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

הדיאטנית הקלינית ליאורה חוברה מציעה לכם שפע של טיפים לשמירה על המשקל גם בטיול בחו"ל: שתו הרבה מים, צאו להליכות ארוכות והיזהרו משמן. וזכרו שגם אם מציעים לכם חמש ארוחות ביום – באמת שלא חובה לאכול את כולן

צירוף המלים דיאטת הרזיה וחופשה נשמע ממש לא הגיוני. וגם אם באמת אין כוונה לרזות במהלך החופשה, בהחלט אפשר לשמור על המשקל הקיים. לכל מי שזה עתה השיל מעצמו את הקילוגרמים המיותרים ושלא מתחשק לו לקלקל את המאמצים שכבר הושקעו ולעלות אותם בחזרה – אין סיבה לייאוש. אפשר בהחלט לנסוע, לנפוש ולחזור באותה מידת בגדים.
 התחילו את התכנון כבר בשלב הזמנת כרטיסי הטיסה. בחברות תעופה רבות היום ניתן להזמין מראש ארוחה קלה או בריאה יותר מהארוחות הקבועות. גם אם קיימת בעיה בריאותית, בחלק מהמקרים ניתן להזמין מראש ארוחה מתאימה, כמו למשל לחולי סוכרת ולצמחונים.
 במהלך הטיסה חשוב מאד להקפיד על שתייה ולבחור, כמובן, במים. הרוויה של הגוף בנוזלים מונעת התייבשות, מה שחשוב באוויר היבש במרומים.
 בארוחה בטיסה אכלו במינונים קטנים (ממילא הארוחות לא גדולות במיוחד) ובחרו רק מה שבאמת טעים לכם וששווה לבזבז עליו את הקלוריות. במקרים רבים הקינוח או החטיפים לא ממש מצדיקים את אכילתם.
 בטיול עצמאי קל יותר לשלוט בנאכל. רצוי להצטייד בכל בוקר במצרכים במרכול. כך תוכלו להכיר את מטעמי האזור ובכל זאת לשמור על הגזרה. מוצרי חלב דלי שומן ניתן להשיג במדינות רבות. ניתן לצרף אליהם קרקרים או לחם מחיטה מלאה, דגני בוקר, ירקות ופירות מקומיים, שימורי דגים או נקניקים.
 בטיול מאורגן, המלאכה קשה יותר אבל עדיין אפשרית. בארוחת הבוקר במלון כדאי להעדיף דגני בוקר או יוגורט בתוספת גרנולה, ירקות ופירות. מזונות אלה אינם דלי קלוריות אבל הם ישביעו אתכם לכמה שעות. כדאי לוותר על מיצי הפירות ולבחור מים, קפה או תה.
 בחופשת מנוחה תוכלו לתזמן את ארוחת הבוקר לאחר פעילות גופנית מוקדמת כמו שחייה או הליכה וכך תקזזו חלק מהקלוריות כבר לפני הארוחה, וזאת מעבר לתחושה המצוינת שהפעילות תעניק לכם.
 כדאי להתמקד בארוחה אחת עיקרית ביום, בצהריים או בערב. סביר להניח שזו תהיה ארוחה במסעדה וכך תוכלו לטעום את מטעמי האזור המיוחדים. מומלץ לבחור מנות עשויות בגריל או בתנור או מבושלות ולא מטוגנות. תוספת של פחמימות וירקות, מוקפצים או מבושלים, ישלימו את הארוחה. את הרוטב בחלק מהמסעדות תוכלו לקבל בכלי נפרד ולהוסיף לצלחתכם רק את הכמות הנראית לכם. לקינוח העדיפו פירות או גלידה והתרחקו מהעוגה.
 חופשת "הכל כלול" – בחו"ל או בשייט - היא אחת הבעיות היותר קשות למי שמשקלו יקר לו. מי שבכל זאת מנסה לשמור על בריאות ועל משקל בחופשה כזאת יכול לנקוט בשיטת ארוחת הטעימות – לטעום מעט מכל דבר. כך תחושו שקיבלתם תמורה מלאה לכספכם בלי לפגוע בבריאות. דרך אגב, אם מוגשות חמש ארוחות ביום, לא ממש חייבים ללכת לכולן, במיוחד אם אתם מרגישים עדין מלאים מהארוחה הקודמת. אפשר לנצל דווקא את זמינות המזון ולאכול מעט בכל פעם.
 אם אתם מתלבטים בבחירה בין המנות בדקו את מפלס השמן. השמן הוא תורם הקלוריות הגדול ביותר לתפריט. במקומות רבים בחו"ל אין כלל מודעות לנושא הפחתת השמן ומשתמשים בו בכמויות נדיבות. מנות עשירות בשומן לא מצליחות להסתיר את זה. השמן צף מעל או בצדי התבשיל ותורם לברק אופייני. גם תפוחי אדמה בתנור עלולים להגיע בתבנית המלאה עד חציה בשמן. סמכו על המראה ועל התחושה ובחרו מנות דלות בשומן באופן יחסי.
 מבין הקינוחים העדיפו תמיד פירות או גלידה. אם בא לכם שוקולד קנו כזה שבאמת שווה את הקלוריות (כמו בשוויץ או בבלגיה) ואכלו פרלין אחד או שניים. ידוע כבר כי דברים טובים מגיעים באריזות קטנות, ועוגות תמיד יכילו את כמות הקלוריות הגדולה ביותר. אפשר להתחלק במנה אחרונה עם עוד משהו, הרי ממילא הקיבה כבר מלאה ואת הקינוח אוכלים רק בשביל הכיף והטעימה.
 בדקו את גודל המנות. בארצות הברית, למשל, המנות ענקיות ומשפחה שלמה יכולה לאכול ממנה אחת. לעומת זאת בצרפת המנות קטנות מאוד. נסו לבדוק זאת לפני ההזמנה ולהתאים את ההזמנה לגודל המנות.
 אל תוותרו על מאכלים מקומיים כי בכך הרי חלק מהכיף של הטיול. אבל נסו לקזז אותם בחלקים אחרים של היום או לאכול מהם בכמות קטנה, בעיקר במקומות שבהם האוכל המקומי עשיר בשומן ובקלוריות.
 תמיד חשוב לשתות. שתייה מתוקה תוסיף לתפריט קלוריות רבות נטולות תחושת שובע, לכן העדיפו מים או סודה.
 החליטו מראש שמוותרים על שירותי המיני בר, היקרים לכיס ולמשקל. אכילה פיצוחים או שתיית אלכוהול בחדר מתוך שעמום תוסיף קלוריות רבות שלא בהכרח היו נחוצות.
 אכלו בנחת – חוויית האכילה היא חלק מהטיול. אכילה איטית תורמת בסופו של דבר להקטנת המנות. תחושת השובע מגיעה מקיבה למוח תוך 20 – 30 דקות מתחילת הארוחה ולכן ייתכן שתהיו שבעים כבר באמצע הארוחה. זכרו זאת כאשר אתם מזמינים. אולי אפשר לוותר על מנה ראשונה ולאכול רק מנה עיקרית.
 לקינוח, בטיול בחו"ל - כולם הולכים, גם מי שלא עוסק בפעילות גופנית קבועה בארץ. בלי להרגיש תוכלו לשרוף רבות מן הקלוריות שנכנסו לגוף תוך כדי אכילה. בחופשת מנוחה תוכלו לנצל את האזור להליכה או לבחור בפעילות גופנית המוצעת בבית המלון. בדרך כלל משתדלים בבתי המלון להנעים את זמנם של הנופשים ומציעים פעילות גופנית מגוונת ומעניינת.

ושתהיה לכם חופשה נעימה

ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית M.Sc., ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא.