ירידה לצורך עליה


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

פצחנו בדיאטה. עד כמה אבטיח הוא דל קלוריות? האם אוכל חריף שורף שומנים במהרה? בכתבה שנייה מסדרת הכתבות של ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית, אנו ממשיכים לנפץ מיתוסים, והפעם: מזונות שנדמה לנו שעוזרים לרדת במשקל

זקוקים נואשות לעזרה בירידה במשקל? לפניכם התשובות, מה כדאי לעשות ומה לא, כדי לרזות ולאכול נכון. כתבה נוספת מסדרת הכתבות של ליאורה חוברה מספרת לכם על מזונות שנדמה שעוזרים לרדת במשקל וממשיכה בניפוץ המיתוסים המסתובבים בשוק.

לחם קלוי (טוסט) משמין פחות מלחם טרי (כי הקלוריות נשרפות בטוסטר...).
לא נכון!

צר לי, חברים, אבל החימום לא עושה שום דבר לקלוריות. הוא רק מוציא את הנוזלים מהלחם, כך שבטוסט מפרוסת לחם רגילה יש 70 קלוריות בדיוק כמו בפרוסה טריה.

אבטיח הוא פרי חביב על עושי הדיאטה, משום מה. אולי כי נדמה להם שהוא דל בקלוריות מכיוון שהוא מכיל בעיקר מים.
לא נכון!

אמנם זוהי התחושה שנותן לנו האבטיח העסיסי, אבל כמו שהוא עשיר בנוזלים הוא עשיר גם בסוכר. ב – 100 גר' אבטיח יש אמנם רק 31 קלוריות, אך 100 גר' הוא משקלן של 3 – 4 קוביות פרי. אם נכין קוביות אבטיח ונמלא בהם כוס, נקבל מנת פרי המכילה 50 קלוריות וזו, לכל הדעות, כמות קטנה ביותר. מי שאוכל בקלות רבע אבטיח בערב קייצי על המרפסת עשוי בהחלט להגיע ל – 400 קלוריות. את כמויות הסוכר חשוב שיזכרו במיוחד חולי סוכרת ומי שסובלים מרמות טריגליצרידים גבוהות בדם.

וגם גרעיני האבטיח לא משמינים כמו פיצוחים אחרים.
צר לי לקלקל את הפנטזיה, אבל בכלל לא נכון!

לא ברור לי הרקע להתפתחות המיתוס הזה. אולי מוכרי הפיצוחים או מוכרי האשליות תרמו להשתרשותו. גרעיני אבטיח, ככל הגרעינים האחרים, עשירים מאוד בשומן. כיוון שכך, הם עשירים בקלוריות. לא כל שכן, גרעיני אבטיח אף מכילים יותר קלוריות (598 ל – 100 גר' תמימים) מגרעיני חמניה, שמכילים 567 קלוריות לאותה כמות.

דרך נפלאה לרדת במשקל היא ''לשרוף את השומנים''. איך עושים את זה? אוכלים הרבה חריף.
נכון ולא נכון!

באופן עקרוני, למיתוס הזה יש דווקא רגליים. מאכלים חריפים גורמים להמרצה של חילוף החומרים ולכן גם לשריפת קלוריות. בתוספים רבים המיועדים להרזיה משלבים מרכיבים פעילים מאותם מאכלים כמו הקפסאיצין, מפלפל חריף. אבל המיתוס שחריף גם ''פותח את התאבון'' הוא גם מיתוס נכון. החריפות גורמת לתחושה של חום ולפי הרפואה הסינית חום תורם להגברת תאבון. בקיצור, לא בטוח שכדאי להוסיף מאכלים חריפים לדיאטה. מה שכן בטוח, הוא שלא מומלץ להגזים מאכלים חריפים בגלל האפקט המחמם שלהם, ודאי שלא בקיץ. אכילתם תגרום להזעה מרובה ולחלקינו גם צרבות, אולקוס ואפילו טחורים.

גם מאכלים חמוצים ''שורפים את הקלוריות'', למשל שתיית לימון מהול במים על הבוקר.
ממש לא נכון!

החומץ כשלעצמו לא תורם לשריפה מוגברת של קלוריות. יש אולי כאלה שהטעם ימנע מהם אכילה בשעות הבוקר וזה מה שיגרום לירידה במשקל...
אבל לפי הרפואה הסינית שתייה של כף חומץ תפוחים (ונא להקפיד על איכות משובחת ולא זה הסינטטי המיועד לניקוי שטיחים) מהולה בכוס מים פושרים תורמת להנעה בגוף. ההנעה היא מצב הפוך לסטגנציה המעידה על תקיעות. ויש מי שתקועים בנושאים שונים בחיים, כולל נושא הדיאטה. במצבים אלה, עצם ההנעה של דברים בגוף תגרום לשיפור המצב הבריאותי הכללי ובתוך כך גם תתרום בעקיפין לירידה במשקל. יש לזכור כי הפטנט אינו מומלץ לכל מי שסובל מצרבות, רפלוקס או כיב קיבה.

מזון שהוא דל שומן או ללא סוכר הוא בהכרח דל קלוריות.
ממש לא!

מזון יכול להיות דל בשומן ובו בזמן להיות עשיר בסוכר או נטול סוכר (ולכן מתאים לחולי סוכרת), אבל עשיר מאוד בשומן ולכן עשיר גם בקלוריות. כך, למשל, שוקולד ללא סוכר יכיל 450 קלוריות לחפיסה של 100 גרם. לא מעט בכלל ובהשוואה לאחיו, זה שיש בו סוכר ומכיל 550 קלוריות, גם לא חסכון כל כך גדול. אז אם חשוב לכם מספר הקלוריות שאתם מכניסים לפה, כדאי שתבדקו ברשימת הערכים התזונתיים גם את כמות הקלוריות ואל תסתמכו רק על הכרזות כמו ''נטול סוכר'' או ''דל שומן''.

ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית M.Sc., ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא.