בילוי במנעמים


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

איך מכניסים בריאות לוופל? מה המילוי הכי פופולארי לוופלים בארה''ב? ולמה הפסיקו לשווק בארץ גלילי וופלים במילוי מנטה? גלי בן נון ביקרה במפעל מנעמים הוותיק שבמפרץ חיפה, ומביאה איתה את הבשורה: במנעמים מכינים לנו חורף חם

לחובבת מתוקים שכמותי, ביקור במפעל מנעמים שקול לביקור בממלכת הקסמים של דיסנילנד. אולי זוהר קצת פחות, אבל עדיין מרתק. מכונה עגולה יורה גלילי וופל אל פס נע רחב, ושתי פועלות שקדניות עומדות משני צדדיו, ומכניסות אותן לקופסאות. פלטות ענקיות של וופלים שטוחים עומדות מסודרות זו על זו, מוכנסות בזו אחר זו לתנור להוט ומוצמדות זו לזו, בשלוש קומות, על ידי שכבות של קרם. מכונות חיתוך שמפרידות את המגדלים הללו לוופלים בגדלים שונים; מכונות ציפוי נוטפות שוקולד, עם מכונת קירור בילד-אין; מכונות אריזה שיורות את המוצר המוגמר בקצב מסחרר; חדר קרם וחדר בצק. לצידי המכונות יש מיכלים גדולים, בהם נערמים וופלים שלא עמדו בתקן, סטו קצת בגודל או במבנה המדוקדק. ''קחי קצת'', מזמין אותי ברוחב לב שי, מנהל התפעול, שעורך לי את הסיור במקום. אני מנשנשת קצת וופלים שלא השתדלו. הטעם שלהם זהה לטעם המוכר כל כך, של הוופלים של מנעמים.

עסק משפחתי

מפעל מנעמים הוקם לפני 59 שנים על ידי יצחק בירנהק וחותניו, רוזה ויצחק וולפיילר. כיום מנוהל המפעל על ידי בתו, מנכ''ל החברה ליאורה בירנהק-מרקוס; אחיה, רמי בירנהק, העוסק באלמנטים התפעוליים והפיתוחיים של המפעל; ובעלה, שוקי מרקוס, שעוסק בעיקר בתפעול מכירות. יצחק בירנהק, בן 92, עדיין ממשיך להגיע למפעל מפעם לפעם, ומעורב בעיקר בעניינים הכספיים. ''זה עסק משפחתי, עד כמה שעסק יכול להיות משפחתי'', אומרת ליאורה, המארחת שלי להיום.

המפעל מעסיק כיום 80 עובדים, ופועל 24 שעות ביממה, מלבד שישי ושבת. המתכון של הוופלים, מוצר היסוד של המפעל, אינו רשום בשום מקום, ועובר מדור לדור בקרב בני משפחת בירנהק. מוצרי הוופלים כוללים וופלים בטעמים שונים, גלילי וופלים, וופלים מצופים, גביעי גלידה לצריכה ביתית, וכדומה, חלקם יוצאים תחת השם של המפעל וחלקם עבור מותגים כמו אסם, הריבוע הכחול, ברטיב, שפע שוק, ועוד. הכל כשר, בהשגחת בד''צ העדה החרדית בירושלים. בארץ, הולכים הטעמים הסטנדרטיים – שוקולד ולימון לוופלים, מילוי שוקולד ואגוזים לגלילי הוופלים. אולם נתח נכבד מעסקי המפעל הולך לייצוא – וופלים בטעמים אגוזים, תות, וניל, בוטנים וחלבה; גלילי וופלים במילוי קפה, חלבה ומנטה, ועוד. בארה''ב, אומרת ליאורה, הביקוש לוופלים בטעם וניל זהה לביקוש לוופלים בטעם שוקולד. אולם הקניין הישראלי שמרן יותר. פעם ניסו לשווק בארץ וופל בטעם חמאת בוטנים, שפופולארי מאוד בחו''ל. כל מי שטעם בארץ אהב מאוד, מספרת ליאורה, אבל הוא לא תפס בשוק. בפעם אחרת ניסו למכור בארץ עודפי ייצוא של גלילי וופלים בטעם מנטה – והתקבלו תלונות, מדוע מוכרים וופלים בטעם של משחת שיניים...

ולמרות התגובות הפושרות לחידושים – במנעמים מחפשים כל הזמן דברים חדשים, נוסעים לתערוכות ומפתחים מוצרים המקדימים את זמנם. טרנד הבריאות, למשל, השתלט על מפעל מנעמים הרבה לפני שמישהו בארץ ידע להגיד קינואה. במשך שנים מייצרים פה ופל ללא סוכר, ולאחרונה יצאו במתכון חדש לוופל זה. כבר הרבה מאוד שנים הוופלים של מנעמים, ללא יוצא מן הכלל, מגיעים ללא שומן טרנס, ללא כולסטרול, ללא צבעי מאכל וללא חומרים משמרים. לפני 15 שנים ייצרו פה וופלים מיוחדים לילדים, עם סוכר פירות וויטמינים. ''אף אחד לא קנה את זה, כי זה יקר'', אומרת ליאורה. אולם היום שוקלים לפתח את המוצר שוב. בנוסף, נפתחה פה לפני כשנתיים מחלקת גורמה – מחלקה חלבית, המייצרת וופלים משוקולד חלב איכותי, במילוי שוקולד, קרם וניל ואגוזים.

מיתוג מחדש

ריבוי המוצרים האלו, והרצון לאחד את כל המוצרים תחת מטרייה אחת, הוא אחת הסיבות לתהליך המיתוג מחדש, אותו החל המפעל בשנתיים האחרונות. במסגרת התהליך, זכה המפעל ללוגו חדש ולצבע שונה מהקודם – סגול מודרני יותר, חם ומזמין. האריזה החדשה אכן מזמינה יותר, ומעוררת תיאבון, אבל דווקא האריזה הישנה, כשליאורה מציגה אותה בפני, היא שגורמת לי לעשות ''אההה!''. ואכן, בסקר שנערך באחרונה זיהו 87% מהנשאלים את האריזה של המותג הישן. זאת, למרות שבמשך 59 שנות קיומו, מעולם לא יצא המפעל בקמפיין פרסומי – לא ברדיו, לא בעיתונות ולא בטלוויזיה. תהליך המיתוג היה, אם כן, צעד נועז, אבל לדברי ליאורה - הכרחי.

במסגרת המיתוג, הולכים במפעל מנעמים להוציא מוצר חדש אחת לחודשיים. כרגע בקנה: מצופים בודדים באריזות משפחתיות; וופלים באריזות אישיות; קוביות וופלים, שלהם יתווספו טעמים ומילויים חדשים – למשל קוקוס ופונץ' בננה; ומוצרים בריאותיים, המבוססים על קמח מלא ואבקת חרובים. גם גביעי הגלידה יעברו הסבה, וישווקו בקרוב לא רק לצריכה ביתית, אלא גם לגלידריות. ''בכלל'', אומרת ליאורה בחיוך מסתורי, ''צפויות הרבה הפתעות לחורף הקרוב''. ואני, שטעמתי רק חלק קטן מהמגוון שיש למפעל להציע, כבר לא יכולה לחכות.