Skip Navigation Linksראשי > סופרים קלוריות > טיפ קטן > לרזות מתחילים מהראש

לרזות מהראש


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

דיאטה אין פירושה ויתור על ההנאה שבאוכל, רעב וסבל – אם מצליחים להשיג שינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות, שהם המקור לרוב בעיות ההשמנה. ''לרזות מתחילים מהראש'', ספרו של הפסיכיאטר ד''ר שלמה לוי, מלמד איך משיגים את השינוי

כל מי שסובל, או שסבל אי פעם, מעודף משקל, יודע מה המשמעות של דיאטה: צמצום משמעותי של אפשרויות הבחירה, ויתור על רוב המזונות האהובים, הזעה מתמדת בחדר כושר, ועוד כל מיני פעילויות שאיך נאמר, לא בדיוק מעוררות לנו את המוטיבציה. ד''ר שלמה לוי, פסיכיאטר המתמחה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, מציע לטפל בבעיה הזו מהשורש: במקום דיאטות, רעב וסבל – שינוי בתפיסה לפיה ירידה במשקל פירושה דיאטה, רעב וסבל.

ד''ר לוי, לשעבר פסיכיאטר בכיר בבית החולים שיבא בתל השומר, מנהל היום מרפאה המטפלת בשיטה קוגניטיבית-התנהגותית בהפרעות שונות, וביניהן – הפרעות אכילה. ד''ר לוי פיתח שיטה ייחודית להתמודדות עם עודף משקל והשמנת יתר בקרב אוכלוסיית ילדים, בני נוער ומבוגרים. הגישה החדשנית מתמודדת לראשונה עם מקור הבעיה של השמנת היתר – הראש, ולא עם הסימפטום שלה – עודף המשקל. השיטה משלבת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי רב-מערכתי, וחלק מרכזי בה הוא זיהוי הצרכים הנפשיים המביאים לאכילת יתר, שינוי דפוסי החשיבה המזיקים ותיקון הֶקשרים מוטעים ביחס לאוכל. שינויים קטנים, אומר לוי, מובילים להצלחות גדולות. לא עוד דיאטות, ויתור על ההנאה שבאוכל, רעב וסבל - אלא שינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות, הקניית כלים לשליטה עצמית ורכישת הרגלי תזונה בריאים. Non Diet Approach.

בספרו החדש, ''לרזות מתחילים מהראש'', מציג ד''ר לוי את השיטה באופן מובנה ובשפה בהירה, תוך מתן דוגמאות שבאמצעותן יוכל הקורא ללמוד את עיקרי התהליך המוביל לשינוי ולהשגת התוצאה: ירידה במשקל ושמירה עליו לאורך זמן. בנוסף, כולל הספר מצבים רפואיים ונפשיים המהווים את הגורם להשמנה, המלצות וטיפים בתחום התזונה והפעילות הגופנית. בפר מיוחד מרכז הספר מידע רלוונטי לגבי השימוש בתרופות לטיפול בהשמנת יתר, כולל תיאורים קליניים שבהם משולבות התרופות כחלק מהמענה הטיפולי, שיקולים לבחירת תרופה זו או אחרת, ומענה לשאלות רבות לגבי התרופות הללו.
להלן מספר טיפים שמציע ד''ר לוי בספרו.

טיפים לאכילה איטית ומודעת
קל מאוד לתת לתשומת הלב והריכוז לנדוד בזמן האכילה. המחיר שנשלם גבוה, שכן כך פוחתת רמת שביעות הרצון מהארוחה. להלן כמה טיפים לאכילה איטית ומודעת, שתוציא אותנו מהארוחה שבעים ומרוצים יותר.
1. הניחו את הסכו''ם בין ביס לביס ולהמתין מספר שניות.
2. קחו לגימת מים אחרי כל 3-4 ביסים.
3. הביטו בשעון ובדקו את השעה בתחילת ובסוף הארוחה. הכינו רשימה, ובכל פעם רשמו את הזמן שלקח לכם לאכול. נסו לאכול לאט יותר ולהאריך את משך הארוחה בכל פעם.
4. הניחו מולכם כלי גדול או חפץ שיזכיר לכם לאכול לאט. בכל פעם שאתם מביטים בו הזכירו לעצמכם – זה אומר שעלי להאט ולאכול לאט יותר.
5. אכלו באווירה נינוחה, בסביבה כמה שיותר שקטה ורגועה. ככל שתחושו פחות לחוצים, כך תוכלו לשים לב יותר למה שאתם אוכלים.
6. התרכזו באוכל. הוקירו את הריח, הטעם והמרקם של כל נגיסה.
7. נסו לצמצם עד כמה שניתן מקורות עניין אחרים כמו קריאת עיתון, צפייה בטלוויזיה, התעסקות עם המחשב, שיחת טלפון וכל דבר דומה בזמן האכילה.

B>טיפים לעריכת הקניות
עריכת הקניות טומנת בחובה פיתויים רבים, על כן מומלץ לאמץ מספר המלצות שיקטינו את הנפילות הצפויות.
1. מומלץ לערוך רשימה מסודרת לפני בואנו לסופרמרקט. אם מסתמכים על הזיכרון, צפוי שמספר מוצרים חיוניים ישכחו, אך יחד עם זאת אנו עלולים למצוא בעגלה שלנו כל מיני מוצרים שבעצם לא התכוונו לקנות.
2. חשוב לא להגיע רעבים לקניות. כשאנו שבעים קל יותר להתרכז במטרה – הרשימה המסודרת שהכנו, וקל לסרב לטעימות המוצעות בחנות או לקנות חטיפים מיותרים, כי כבר אי אפשר לחכות יותר עד שנגיע הביתה לאכול...
3. רצוי להתעכב מעט על המוצרים ולבחון את הרכבם. רוב המוצרים מסומנים בסימון תזונתי בצורת טבלה.
4. חשוב להכיר את הרכב המזון שאנו אוכלים.

הכרת המזון אותו אנו אוכלים
עפ''י החוק בישראל ישנה חובה לשים תווית מזון על כל פריט ארוז. תווית המזון מכילה מספר מרכיבים. היו צרכנים נבונים, קראו את הכתוב על האריזה והחליטו בעצמכם מה טוב עבורכם:
1. שם המזון ותיאורו – מאפשרת את שיוך המזון לקבוצת מזון. לדוגמא: גבינת קוטג' שייכת למוצרי החלב, לקבוצת החלבונים.
2. תכולת המזון – כוללת רשימה של מרכיבי המוצר לפי סדר יורד של כמותם, כלומר המרכיב שכמותו היא הגדולה ביותר יופיע ראשון. למשל, אם רוצים לקנות לחם מחיטה מלאה, יש לוודא שהקמח המלא הוא המרכיב הראשון שמופיע ורק אחריו יופיע קמח לבן (אם בכלל).
3. ערך תזונתי – הסימון התזונתי מפרט את כמות הקלוריות, החלבון, הפחמימות, השומנים והנתרן שנמצאים ב- 100 גרם מוצר. לעיתים יופיעו מרכיבים נוספים כמו סיבים תזונתיים, סידן (רק במוצרים המכילים מעל 80 מ''ג סידן), כולסטרול, ויטמינים ומינרלים אחרים.
4. ערך התזונתי למנה נצרכת - לפעמים יופיע גם כן, ואם לא - ניתן לחשב אותו. לדוגמא: ב- 100 מ''ל יוגורט 1.5% שומן יש 54 קלוריות ו- 1.5 גרם שומן. בגביע המכיל 150 מ''ל יש 81 קלוריות ו- 2.25 גרם שומן. במידה ומוצר המזון מכיל מספר יחידות בחבילה, ניתן לחשב את כמות הקלוריות בכל יחידה. לדוגמא קופסת עוגיות מכילה 15 עוגיות וכל הקופסא שוקלת 200 גרם, אז כל עוגייה שוקלת 13 גרם. לכן אם 100 גרם עוגיות מכילות 450 קלוריות, אז כל עוגייה מכילה 60 קלוריות.
5. מזון לייט לעומת מזון דיאטתי - מזון עם תווית ''קל'' או ''דיאט'' יכיל עד 40 קלוריות ל- 100 גרם ועד 20 קלוריות ל- 100 מ''ל משקה. מזון ''מופחת'' או ''לייט'' יכיל עד 2/3 מהקלוריות של המוצר המקורי, לכן הוא לא בהכרח דל בקלוריות. כדאי לבחון את המוצרים שקונים ולא להסתמך על הצהרות, כמו דל קלוריות או דל כולסטרול. לגבי האחרון חשוב להבין, שרמת הכולסטרול בדם מושפעת מכמות השומן הרווי במזון (וגם השומן המוקשה), ולא רק מכמות הכולסטרול הנצרך.
6. מזון ללא תוספת סוכר – ''ללא תוספת סוכר'' הוא הצהרה שניתן למצוא על מוצרים כמו מיצי פירות טבעיים או ריבות דיאטטיות, כלומר המוצר מכיל סוכר מטבעו, לכן עלול לעלות את רמת הסוכר בדם.
הרבה מוצרים ''ללא סוכר'' מכילים כהלים למיניהם (סורביטול, קסיליטול, מניטול וכד'). אלו הופכים בגוף לסוכר ומשפיעים על רמת הסוכר כמו סוכר לכל דבר.

מבצע לגולשי אתר 2eat
את ספרו של ד''ר לוי, ''לרזות מתחילים מהראש'', יכולים גולשי האתר לרכוש תמורת 63 ₪ במקום 84 ₪. המשלוח - חינם.
להזמנות, התקשרו לטלפון: 02-6557837.