חמשת המזונות הטובים ביותר


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

בעומדנו מול מדפי הסופר, אנו תוהים לא פעם - מה הכי כדאי לאכול? איזה מזונות הכי בריאים, הכי מזינים, הכי ייטיבו עם הגוף? ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית, מונה את חמשת המזונות הטובים ביותר, שמומלץ לצרוך מדי יום

בעומדנו מול מדפי הסופר, אנו תוהים לא פעם - מה הכי כדאי לאכול? איזה מזונות הכי בריאים, הכי מזינים, הכי ייטיבו עם הגוף? ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית, מונה את חמשת המזונות הטובים ביותר, שמומלץ לצרוך מדי יום

תרבות השפע של העולם המערבי מציעה לנו מבחר מבלבל ממש של מוצרי צריכה מכל הסוגים, ותחום המזון לא נבדל מבחינה זו. כל השפע הזה משאיר אותנו לא פעם תוהים, מה באמת חשוב, איזה הם המזונות הטובים לנו ביותר, מה כדאי להכניס לצלחת, מה רצוי לאכול מדי יום, וממה כדאי להימנע. לכן, במקום לנסות ולבחור את המזונות הטובים ביותר לנו ולמשפחתנו, כדאי להתמקד בחמישה מרכיבים חשובים, שכדאי לוודא שהם נמצאים אצלכם בצלחת (או בכוס) מידי יום.

סיבים תזונתיים
נשמע אולי קצת בנאלי, וכולם כבר יודעים כמה הם חשובים, אבל לעולם לא די לחזור ולהדגיש. כאשר מדברים על סיבים תזונתיים, מתכוונים למזונות הצמחיים במצבם הטבעי – כך הם נולדו, ולא כדאי לקלקל את מה שנתן לנו הטבע. לכן, צריך להשתמש בדגנים מלאים, פירות וירקות על קליפתם (ככל שניתן), קטניות ושאר מזונות צמחיים במצב הצבירה הטבעי שלהם.

הפיגמנטים של הירקות והפירות
הטבע עושה לנו גם את הצבע. הפיגמנטים של הירקות והפירות (או בשמם במקצועי – פיטוכימיקלים), עליהם שקדו הצמחים לאורך שנים במעבדות הטבע, עושים לנו רק טוב. ככל שאנו חוקרים, אנו מגלים השפעות של הפיגמנטים, ובהם סיוע במניעת סרטן, הפחתת הסיכוי למחלות לב, האטת הזדקנות ועוד ועוד. אז אם אתם רוצים להיות בטוחים שאתם עושים את הדבר הנכון לגוף שלכם - אכלו ירקות מכל הצבעים. גוונו בסלט ובמרק, בירקות המוקפצים והחתוכים, בסלט הפירות ובכל דרך אחרת, העיקר לגוון בצבע.

יוגורט
יוגורט נתפס אולי כטרנד בריאותי עכשווי, אבל האמת היא ששורשיו עמוקים ונהגו להכין אותו במדינות הבלקן ואגן הים התיכון כבר לפני מאות שנים. בשנים האחרונות פשוט מתגלות תכונותיו המדהימות. חדשות לבקרים אנו מתבשרים על גילוי חדש. אחרי שכבר הבנו שחיידקים יכולים גם להועיל, הסתבר כי הם תורמים לחיזוק המערכת החיסונית, שלא לדבר על מערכת העיכול. בהמשך נודע כי הם משפרים את עמידות הגוף בזיהומים בכלל ובזיהומי מערכת העיכול בפרט, משפרים את ספיגת הסידן ואולי אפילו מפחיתים סיכוי לסרטן. מחקרים אחרונים הראו כי אם שתאכל יוגורט במהלך ההיריון תזכה בתינוק בעל מערכת חיסונית עמידה יותר. אז אחרי כל ההבטחות האלה - לא נאכל יוגורט? כדי לוודא שזהו אכן יוגורט המכיל חיידקי מעי ידידותיים חיים. חפשו את הסימון BIO על האריזה.

תבלינים ,עשבי תיבול וצמחי תבלין
אם נחליט לשים לרגע את המלחייה בצד (כי זה כמובן הרבה יותר בריא), אבל בכל זאת נרצה מזון טעים ומתובל, נוכל תמיד לפנות אל הגינה (או לחליפין – אל מדף התבלינים הקרוב), ולקטוף זר של צמחים טעימים שיתבלו לנו את המזון וגם יוסיפו לו נופך בריאותי. צמחי תבלין רבים הם גם צמחי מרפא, ושימוש מושכל בהם ישפר לנו גם את הטעם וגם את ההרגשה. המנטה והנענע, בנות באותה המשפחה, מתאימות לכאבי בטן; המליסה מרגיעה ומומלצת לפני השינה; השום משופע בתכונות רפואיות, כשהעיקריות בהם הורדת רמות גבוהות של לחץ דם וכולסטרול; ההל ממריץ ומעורר, ועוד ועוד. את מה שאפשר לגדל בגינה ובעציץ מומלץ בחום וללא טרדה רבה לגדל לבד. את השאר, כדאי לקנות במקום בו התבלינים ועשבי התיבול טריים.

מים
בלי מים באמת אי אפשר. פשוט מתייבשים. בלי מזון אפשר לסחוב ימים רבים, אבל בלי נוזלים - לא יותר מיום או יומיים. הם חלק מכל תהליך שקורה בגוף. מחסור בהם יגרום לכאבי ראש, סחרחורות, חולשה עד התעלפות, מכת חום, אבני כליות, עצירות, דלקות בדרכי השתן ועוד צרות מצרות שונות. למי שלא השתכנע עד כאן, כדאי לדעת שגם העור נראה דווי ודהוי ללא אספקת נוזלים טובה. אפשר לשתות אותם בכל טמפרטורה שמתאימה לכם, וגם בלווית תוספות שונות.

במדור הבא נספר פה על חמשת המזונות הגרועים ביותר, מהם כדאי להימנע.

ליאורה חוברה דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא.