שוקוהולים אנונימיים


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

''שוקוהולים'' ברחבי העולם אימצו אל ליבם בשמחה את ממצאי המחקרים החדשים שהגיעו למסקנה כי השוקולד מועיל לבריאות. אבל כמו כל דבר בחיים אליה וקוץ בה ולפני שאנחנו מתנפלים עליו כדאי שנדע כמה דברים על השוקולד

היתרונות
תמיד כדאי להתחיל בטוב ולכן גם הפעם נפתח ביתרונות השוקולד שכולנו כל כך אוהבים למנות.
במחקרים שנערכו בשנים האחרונות התברר כי שוקולד הוא בעל ערכים בריאותיים ראויים לציון. הוא למשל מכיל חומרים נוגדי חימצון חזקים הנקראים פלבנואידים וביניהם בעיקר שניים: קטצין ופיריצידין. בשנים האחרונות פורסמו מחקרים שהראו כי אכילת שוקולד תרמה לעליה ברמות הפלבנואידים בדם. הפלבנואידים תורמים להגנה על קרומי התאים מפני נזקי חימצון. שתיית משקה קקאו גרמה באחד המחקרים להורדת קרישיות הדם (מה שמקטין סיכוי ליצירת קרישי דם). עוד התברר כי שוקולד תורם להפחתה בכולסטרול הרע ''LDL”, שיפור בתפקוד דפנות כלי דם, הגנה מפני תהליכים סרטניים , האטת הזדקנות והשפעה על מצב רוח. נשמע נפלא, לא?

החסרונות
אלא שהשמחה אולי מעט מוקדמת. כל היתרונות של השוקולד נתרמים על ידי המרכיבים של צמח הקקאו שהוא צמח מרפא. אבקת הקקאו היא זו המכילה את המרכיבים. אבל בתהליך הכנת השוקולד, מוסיפים לאבקה הרבה שומן (ובדרך כלל לא מהסוג המומלץ) והרבה סוכר.
כמו כן מכיל השוקולד גם חומרים ממכרים. תופעה מעניינת היא שהפעולה הממכרת של השוקולד אינה זהה אצל כולם. אצל חלק מבני האדם, הקולטנים (רצפטורים) במוח, רגישים יותר לחומר הממכר שבשוקולד. אצל אלו, השוקולד פועל בשיטת ''חבר מביא חבר'' וקובייה גוררת את הבאה כמעט בעל כורחם. אלו יאכלו כמויות גדולות של שוקולד ויזדקקו לו כגורם מרגיע. וכאילו זה לא מספיק, השפעתו ה''מרגיעה'' של השוקולד עליהם קצרה ולאחר זמן לא ארוך, עולה צורך ב''מנה נוספת''. צרכני שוקולד אחרים, שאינם חשופים לאותה השפעה ממכרת, יכולים להסתפק בקוביה או שתיים מדי פעם.

ויש עוד כמה חסרונות לשוקולד שעוד לא דיברנו עליהם:
_ הוא עשיר בשומן ובקלוריות, כך שאם תאכלו 100 גרם של שוקולד תעשירו את התפריט היומי ב - 550 קלוריות !
- אצל חלק מבני האדם הוא גורם למיגרנות ומחמיר אותן וכנ''ל גם לגבי סימפטומים של לפני מחזור אצל נשים, הוא עשוי לגרום לכאבי בטן, אולקוס וסימפטומים של מעי רגיז, וכמובן, לפגיעה בבריאות השיניים.
איך בכל זאת ניתן לצרוך אותו בחוכמה? הנה כמה טיפים:
 תמיד עדיפה שתיית שוקו (המוכן בדרך מסורתית מאבקת קקאו) על פני אכילת שוקולד.
 כדאי לכם לבדוק על האריזה מהי כמות מוצקי הקקאו שבשוקולד. ככל שכמות זו גדולה יותר, השוקולד בעל ערכים בריאותיים גבוהים יותר. שוקולד חלב מכיל 25% מוצקי קקאו, שוקולד מריר 35%, שוקולד מריר מאיכות טובה יכיל 40 – 50% ושוקולד מעולה יכיל אפילו 70% מוצקי קקאו. שוקולד לבן לעומת זאת לא מכיל קקאו בכלל.
 מי שאינו מכור לשוקולד ומסתפק בכמויות קטנות של 1 – 3 קוביות ביום, יכול בהחלט אפשר לצרוך את הכמויות הללו בלב שקט.
 אם זיהיתם את עצמכם כמכורים, כנראה שהשיטה היא ''הכל או לא כלום'' ומומלץ שתימנעו לחלוטין מאכילת שוקולד.

* ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בתזונה סינית.