על מצות, דיאטה, ומה שביניהן


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

איך לעבור את פסח בשלום? ליאורה חוברה עם עצות למי שרוצה למצוא את עצמו אחרי החג באותה מידת מכנסיים

פסח הוא חג אביבי ונעים אבל קשה לדיאטה ולבריאות. מי שבריאותו ומשקלו יקרים לו, כדאי שיתכונן מבעוד מועד וידע לקראת מה הוא הולך. אחד המוקשים הגדולים של הפסח הן כמובן המצות. אבותינו שהלכו במדבר 40 שנה ונאלצו לאכול את הדיקטים האלה החליטו כנראה, שהמצה היא אחת הדרכים להזכיר לדורות הבאים כמה יכולים החיים להיות יותר קשים. ואכן, למצה יש את כל התכונות הדרושות לביצ'ית אמיתית, היא קשה, לא משביעה, משמינה וקשה לעיכול.
אז הנה כמה טיפים שיעזרו לנו לעבור את הפסח בשלום:

לא לקפל
הבצק ממנו עשויה המצה צפוף בקלוריות אבל לא מקנה תחושת שובע. לכן, לא כדאי לקפל את המצה לחצאים או לרבעים או לאכול מאכלי מצות ב''קומות''. זה רק מחמיר את הנזק.

אמרו כן למצה הקלה
כדאי לבחור מצות מהסוג הקל, זה שבו יש כ-50 אחוז הנחה בקלוריות. זה כמובן בתנאי שאתם רוצים להגיע לצד השני של החג באותן מידות.

ושוב, קמח מלא!
מצות עשויות קמח מלא או מועשרות בסיבים מומלצות הרבה יותר מהמצות מהקמח הלבן. הן קלות יותר לעיכול ומשפרות את תחושת השובע שמצות ממילא לא מצטיינות בה.

מים, ועוד מים
כשאתם אוכלים מצות, זכרו לשתות מים, והרבה. המים מאטים את קצב האכילה וממלאים את הבטן כך שתחושת השובע מתחילה לפני שהספקנו לדחוס עשרים מצות.

חיידקים ידידותיים לפסח
למי שסובל מכאבי בטן, עצירות או שלשולים בחג כתוצאה מהמצות, מקמח המצות ומהארוחות הגדולות של פסח, כדאי להמעיט ככל האפשר במצות. עוד דרך להקל על כאבי הבטן היא לשלב מוצרים פרו-ביוטיים כמו יוגורט או כל מוצר אחר המסומן ב-BIO ומכיל חיידקי מעי ידידותיים שמשפרים את פעילות מערכת העיכול.

דין קניידלעך כדין מצות
את כל הצרות שגורמות המצות למערכת העיכול ומאזן הקלורי, עושים גם קמח המצה וכל יתר מאכלי החג העשויים ממנו כמו הקניידלך, המציות, העוגות הכשרות וכו'. לכן, כדאי להשתדל ולהמעיט במרכיב זה ככל האפשר.

הבשורה: קמח תפוחי אדמה
למי ששומר על כשרות בפסח ומנסה גם לשמור על המשקל במקביל, כדאי לאמץ את קמח תפוחי האדמה מבין כל יתר התחליפים לקמח החיטה הרגיל. במרכולים ובחנויות הטבע יש מגוון גדול של מוצרי קמח תפוחי אדמה, כולל אטריות, עוגיות ועוד.

הפינה לאוכלי קטניות
לאוכלי קטניות כדאי מאוד להעדיף פריכיות אורז כתחליף למצות ועדו יותר, פריכיות מאורז מלא. ולכולם, כדאי לזכור שכל שאר המזונות (חוץ מלחם) נשארים בפסח בדיוק כמו שהם תמיד. ירקות, פירות, מוצרי חלב, ביצים, דגים, בשר, תפוחי אדמה וקטניות ועוד, אפשר, מומלץ ורצוי בהחלט לאכול, גם ליד המצה.

פשטידת מצה
פשטידה שמהווה תחליף למצה המטוגנת העשירה בקלוריות ושמן. אפשר להכין אותה ולשמור יומיים עד שלושה במקרר. היא מכילה כמות קטנה יחסית של מצות וניתן לגוון את טעמיה על ידי שימוש בתבלינים שונים. אפשר גם להשתמש בה כתחליף ללחם. כל מנה מכילה מעט יותר קלוריות מפרוסת לחם, כ- 47 קלוריות למנה.
החומרים הדרושים:
כוס קמח מצה
כוס חלב דל שומן 1%
3 ביצים
בצל בינוני
מלח ופלפל שחור גרוס לפי הטעם
תבלינים אפשריים: פטרוזיליה, שמיר, פרג, קצח, שומשום , בצל ירוק, עירית או גיוונים מתוקים של קינמון וזנגויל וממתיק מלאכותי
אופן ההכנה:
1. מקלפים ושוטפים את הבצל. וקוצצים לקוביות קטנות.
2. בקערה, מערבבים קמח מצה, חלב, וביצים. משהים 10 דקות ומוסיפים את הבצל והתבלינים (ניתן להשתמש בסוגים שונים של תבלינים ועשבי תיבול. אם מכינים פשטידה מתוקה, מחסירים מהמתכון את הבצל).
3. משמנים מעט כלי חסין חום או כלי מצופה טפלון ומשטחים בתוכו את הפשטידה כך שגובהה יגיע לכ – 3 - 4 ס''מ.
4. אופים בחום בינוני עד שפני הפשטידה מזהיבים והיא מוצקה למגע. מגישים חמים או קר.

* ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא.