משלוח מנות ''מתומחר''


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

כמה עולה לנו משלוח המנות בקלוריות? אולי יותר טוב לא לדעת, כי הוא יקר להחריד. מי שרוצה לחייך גם אחרי החג, מוזמן להציץ ב''מחירון'' של הדיאטנית ליאורה חוברה

אחד המנהגים היפים בפורים הוא משלוח מנות. רק שרובנו שולחים ומקבלים משלוחים עתירי סוכר, שוקולד וכמובן קלוריות. ממתקים כאלה, מרגע שנכנסו הביתה, ימצאו לבסוף את דרכם לפינו. בגלל שזה מתוק, כי יש לזה טעם של עוד ואולי גם בזכות החינוך הפולני שמזהיר תמיד ש''אסור לזרוק אוכל''. באמת לא צריך לזרוק אוכל, אפשר פשוט לא להכניס אותו הביתה מראש ובמקום להכין משלוחי מנות על בסיס ממתקים, להשקיע מעט מחשבה ולהכין משלוח מנות שיש בו הרבה אהבה ודאגה לבריאותו של מי שאליו מיועד המשלוח. בהחלט לא צריך להיות לזה ''טעם של בית חולים''. אפשר לבחור מתוקים (וגם מלוחים) בריאים ופחות משמינים.

ראשית, רצוי שהמתוקים והחטיפים אותם אתם בוחרים יכילו מרכיבים ממקור טבעי ויהיו קרובים ככל שניתן למזון המקורי. מתוקים שלא עברו תהליכים תעשייתיים, כמו למשל דבש, מולסה, סילאן תמרים, סירופ מייפל אמיתי, ריבה על בסיס פרי בלבד, קמח מלא, אורז, שיבולת שועל, פירות יבשים (ללא חומרי שימור), דגנים מלאים וכו'. אפשר למצוא היום על המדפים מגוון גדול מאוד של מוצרים כאלה. נדמה שהיצרנים מתחרים ביניהם מי ייצר יותר מוצרים המכילים דגנים מלאים. בבתי הטבע המבחר גדול יותר מזה שבמרכולים וכולל עוגיות מקמח מלא ודבש, עוגות המכילות תמרים או פירות יבשים אחרים, ועוד. לקראת הפורים תוכלו למצוא בבתי הטבע גם אזני המן מקמח מלא. כמובן שתוכלו להכין גם לבד אוזני המן או מאפים אחרים בריאים יותר ומשמינים פחות אם תשתמשו במרכיבים כמו קמח מלא , דבש וכו'.

המחירון:

1. האופציה המשמינה והפחות בריאה של משלוח מנות מכילה בדרך כלל כשלוש אוזני המן, חטיף וופל עם שוקולד, שקית חטיף מלוח (70 גרם), 4 וופלים לא מצופים וקרמבו או שווה ערך. שימו לב, התענוג הזה מכיל 1100 קלוריות !

2. האופציה הסבירה של משלוח המנות תכיל שתי אוזני המן מקמח מלא, 4 ריבועי שומשום מתוקים (מתכון בהמשך), וופל גדול בסירופ מייפל, 3 כוסות פופקורן מוכן ללא שמן, 2 תאנים ו-2 תמרים. ''מחירו'' של המשלוח הזה, 570 קלוריות (מחצית מאחיו השמנמן) והוא כמובן גם בריא יותר.

ריבועי שומשום מתוקים
(מתוך הספר ''הדיאטה הסינית להרזיה ולבריאות'' בהוצאת כנרת)
מתכון ל-64 ריבועים, 31 קלוריות לריבוע.
החומרים הדרושים:
כוס וחצי שומשום מלא
4 כוסות פצפוצי אורז מלא או חיטה תפוחה מלאה (''שלווה'')
חצי כוס טחינה משומשום מלא
חצי כוס דבש

אופן ההכנה:
1. ניתן להשתמש בשומשום כמו שהוא או לקלות אותו. קולים מעט את השומשום במחבת גדולה ויבשה על אש קטנה תוך כדי ערבוב מתמיד. מקפידים לא לקלות יתר על המידה.
2. בקערה, מערבבים את כל החומרים יחד עם השומשום. משטחים בתבנית מלבנית שתאפשר יצירת משטח בגובה של 2 – 3- ס''מ וחותכים לקוביות. אם נוצר מספר שונה (מהמספר 64 ) של קוביות יש לחשב את הקלוריות לפי מספר הקוביות החדש. אופים בחום של 180 מעלות עד שמזהיב. לשמור בקירור.

* ליאורה חוברה דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא