הסגולות של הסגולים


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

לשמש הישראלית היוקדת יש גם יתרונות. היא מעודדת את הירקות והפירות הסגולים שלנו לייצר כמויות גדולות של פלבנואידים, נוגדי חימצון חזקים ביותר

הטור שסוגר את סדרת הצבעים יעסוק בירקות ובפירות בעלי הצבעים הכהים, הכחול, הסגול והשחור.
הפיגמטים הכחולים והסגולים הם למעשה פלבנואידים שהם חומרים נוגדי חמצון חזקים ביותר. הם מגינים על התאים וקרומיהם מנזקי החמצון להם אנו חשופים מדי יום. כתוצאה מכך הם משמשים קו הגנה במלחמה בנזקי הזמן וההזדקנות, מקטינים את הסיכוי ללקות במחלות לב וכלי דם ומשמשים כאנטיסרטניים. יתרונם הגדול בכך שאינם מתקלקלים בבישול ולכן ניתן ליהנות מהם גם במאכלים שעברו חימום. בגלל צבעיהם הכהים הם נחשבים לפי הרפואה הסינית כמחזקי דם וכליות ומומלצים לכל מי שסובל מאנמיה.

מי חבר בקבוצה?
ענבים כהים (וגם יין אדום), שזיפים סגולים, אוכמניות, פטל שחור, סלק, כרוב סגול, בצל סגול, חציל, רוברב ולאחרונה גם פרי האסאי הברזילאי.

איך נהפוך את התפריט לסגול יותר?
לא חייבים לשתות יין אדום מדי יום כדי ליהנות מהיתרונות שבירקות ובפירות הסגולים. מי שלא אוהב או מעדיף שלא לסבול מחסרונות האלכוהול, יכול להסתפק בענבים טריים. מסתבר שדווקא הענבים הישראלים (וגם היין מאותו מוצא) עשירים במיוחד בפלבנואידים בגלל השמש החזקה אצלנו שנגדה מתגוננים הענבים ביוצרם את הפלבנואידים.

גם ריבת שזיפים או פירות יער אחרים עשירה בפלבנואידים. חליטות פירות יער מומלצות מאוד וגם שילוב של פירות יער ביוגורט או בשייקים. את הכרוב הסגול אפשר לשלב בסלט וגם את הסלק, לאחר בישולו. אוהבי בורשט יכולים להתענג על החמיצה עתירת הפלבנואידים. את פרי האסאי ניתן לשתות כשייקים בבתי קפה נבחרים או לרכוש מחית בחנות הטבע הקרובה ולהכין משקה.

סלק על מצע עלי סלק
(מתוך הספר ''הדיאטה הסינית להרזיה ולבריאות'' , ליאורה חוברה, הוצאת כנרת)
10 מנות 29 קלוריות למנה

החומרים הדרושים:
חצי קילו סלק טרי או מבושל (נמכר ארוז בוואקום)
2 כפיות סוכר חום
כפית מלח
3 עלי דפנה
בצל קטן
מלפפון חמוץ
מיץ מלימון שלם.
כפית חרדל
קורט פלפל
2 כפות שמן
עלי סלק להגשה

אופן ההכנה:
1. מקלפים את הסלקים וחוצים כל סלק לשניים.
2. מבשלים במים בתוספת חצי כף סוכר חום, חצי כפית מלח ועלי דפנה עד רתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים עד שהסלק רך. מוציאים מהמים ומצננים. (ניתן לקנות סלק מבושל עטוף בניילון הרמטי במרכולים ובחנויות הירקות ולקצר את התהליך).
3. חותכים את הסלק לפרוסות דקות או לקוביות קטנות. קוצצים דק את הבצל והמלפפון החמוץ.
4. לצורך הכנת הרוטב משתמשים בשייקר או צנצנת זכוכית אטומה. מערבבים מיץ לימון, חצי כפית מלח, כפית סוכר, פלפל, חרדל ושמן.
5. שופכים את הרוטב על הסלק לפחות שעה לפני ההגשה. מומלץ להגיש בצלחות אישיות על מצע של עלי סלק. את עלי הסלק הירוקים בעלי העורקים האדומים ניתן לקנות אצל ירקנים או כחלק מתערובת עלי סלט.

* ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית M.Sc ומטפלת בתזונה סינית ובצמחי מרפא.