צהוב זה הירוק החדש


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

בצל, כרוב, צנון, צנונית, שעועית, קישואים, מלון ואפילו תפוחי אדמה, שייכים לקבוצה הירקות הלבנים-צהובים, המתבררת כעת כבעלת יותר ויותר סגולות בריאותיות

בהמשך לסדרת הצבעים, שפורסמה כאן בחודשים האחרונים, יתמקד הטור הזה בתשובה לשאלה למה כדאי לנו לאכול פירות וירקות בצבעי לבן וצהוב.
מתברר שכל חברי הקבוצה מכילים קרטנואידים ופלבנואידים, תרכובות גופרית (ש''מעניקות '' לחלקם ריחניות מיוחדת), סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

מי חבר בקבוצה?
כל הבצלים, כל השורשים שיפורטו בהמשך, כרובית, צנון וצנונית, תפוחי אדמה, קישואים צהובים, שעועית צהובה, ארטישוק ירושלמי, עולש, חצילים (למרות שקליפתם שייכת לקבוצת הסגולים), תפוחי עץ, מלון צהוב ופטריות, אשכולית ופומלית.

• קבוצת הבצלים (שום, בצל לבן, בצל שאלוט, בצל סגול כרישה): מכילה תרכובות גופרית המעניקות לירקות את ריחם החזק. תרוכובת אלה מגינות ממחלות לב, סוכרת וסרטן. מדובר בעיקר בסרטן שד, וסרטני מערכת העיכול. כמו כן, תרכובות אלה מדללות את הדם ותורמות להורדת סוכר בדם. כשהירק שלם, התרכובות נמצאות במצב לא פעיל בתוכו ולכן לא מועיל למשל לבלוע שן שום שלמה. רק כשנוגסים או חותכים את הירק נוצר החיבור החשוב בין חומרים שונים ואז נוצרות התרכובות שהן חריפות ומדמיעות אבל גם מרפאות. ברפואה המשלימה הבצל נחשב ל''אנטיביוטיקה של הטבע'' כיוון שהוא בעל תכונות אנטיספטיות חשובות. יש לו פעילות נוגדת דלקות, חיידקים ווירוסים והוא משפיע לטובה על מערכת הנשימה. הבצל עשיר גם בקוורצטין שהוא נוגד חימצון.

• לירקות מקבוצת הכרובים והצנוניים יש בעיקר תכונות אנטי סרטניות, שהוכחו במחקרים. מדובר בעיקר בסרטן רחם, ריאות, מעי גס, צואר, שחלות וערמונית. לפי הרפואה הסינית צורת הכרובית למשל, מזכירה את מבנה הריאות ולכן טובה למי שסובל ממחלות ריאה. קולורבי ולפת עשירים מאוד בויטמינים ומינרלים. קולורבי ופטריות מתהדרים גם בתכונות אנטיסרטניות. לשוחרי הדיאטה כדאי לאמץ את הלפת במקום תפוחי אדמה בבישול. כך תרויחו תחושת שובע ומרקם מחיתי במחיר קלוי נמוך במיוחד.

• שורשים לבנים (ארטישוק ירושלמי, גזר לבן, סלרי, פטרוזיליה, חזרת): ארטישוק ירושלמי נחשב כבר ברפואה העתיקה כמתאים לחולי סוכרת. כיום ברור שהדבר נובע מתכולת האינולין הגבוהה שבו. אותו אינולין, שהוא סיב תזונתי, משמש גם מצע מזון לחיידקים הידידותיים של מערכת העיכול ולכן מתאים לחיזוקה. גם עולש מכיל את אותו סיב ושורשים בכלל עשירים מאוד בסיבים תזונתיים ומתאים מאוד לשלבם במרקים. לפי הסינים, הירקות הלבנים מתאימים בעיקר לחיזוק הריאות ולכן מומלצים בתקופות של מחלות דרכי הנשימה.

• פומלית ואשכולית: שני הפירות שייכים כמובן למשפחת פירות ההדר וככאלה, הם עשירים בויטמין C, אבל לאחרונה נערכו מספר מחקרים בארץ שהוכיחו שהם תורמים גם לירידה של רמות ה- LDL (שהוא הכולסטרול הרע) וגם ברמות לחץ דם.

• תפוח עץ: התפוח נחשב לאחד הפירות הבריאים ביותר. הוא מכיל חומרים נוגדי חימצון ומשפיע לטובה גם על בריאות השיניים.

סירופ ביתי לטיפול בשיעול ובהצטננות
(המינון המומלץ למבוגרים: כף אחת 3 פעמים ביום. המינון לילדים, שליש עד מחצית הכמות. הסירופ אמנם ''ריחני'' אבל אפקטיבי).
החומרים הדרושים:
בצל קצוץ דק
2 כפות דבש

אופן ההכנה:
1. מערבבים את הבצל עם הדבש וסוגרים בצנצנת אטומה למשך שעתיים.
2. מסננים את הבצל ושומרים את הסירופ שנותר (סירופ סמיך ובעל ריח חריף של בצל) בצנצנת כהה במקרר.

* ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית ומטפלת בתזונה וצמחי מרפא.