עלה ירוק


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

ארוחת הצהריים שלנו מסבירים המומחים, צריכה להיות כמה שיותר צבעונית וכמוה, גם הארוחות האחרות. הדיאטנית והמטפלת בתזונה סינית, ליאורה חוברה, מסבירה מה תורם לבריאותינו כל צבע ומתחילה עם הבסיס, הירוקים. כתבה ראשונה בסדרה

הטבע מספק לנו צבעים נפלאים ומגיש לנו מלוא הטנא דרך הירקות והפירות. מסתבר כי חוץ מצבעוניות נפלאה לכל אחד מהפיגמנטים הצובעים את הירקות יש גם ערכים מוספים של בריאות. בשבועות הקרובים נסקור את חמשת קבוצות הצבעים העיקריות ונתחיל לכבוד האביב בירוקים.

הצבען הירוק העיקרי הוא הכלורופיל. זהו החומר שעליו למדנו בשיעורי הביולוגיה המאפשר לצמח לייצר פחמימות. כאשר שמש באה במגע עם הכלורופיל נוצרים חומרים מחמצנים. כדי להגן על עצמו מיצר הצמח גם לוטאין ופלבנואידים אחרים המגנים עליו. אנחנו משתמשים בחומרים אלה לעצמנו.

לכלורופיל השפעה אנטיסרטנית מוכחת. הוא נחשב מאוד מחזק לפי הרפואה הסינית. בכל הירוקים ישנם גם פלבנואידים, חומרים נוגדי חימצון המצויים בריכוז גבוה במיוחד בעשבי תבלין ועלים. הם מאיטים את ההזדקנות, ומפחיתים סיכוי לסרטן ומחלות לב.

גם הלוטאין, פיגמנט ממשפחת הקרוטנואידים הנמצא בירוקים, הוא נוגד חימצון כלומר אנטיסרטני ומאט תהליכי הזדקנות. הוא מגן על העין ותורם לבריאותה מפני נזקים והתפתחות קטרקט. אפשר להגדיר את הלוטאין בתור משקפי שמש פנימיים. כמו כן הוא מקטין סיכון מחלות לב וכלי דם.

עוד חומרים אנטיסרטניים המצויים בכל משפחת המצליבים (כרוב, כרובית, כרוב ניצנים, כרוב סיני, ברוקולי, רוקט, ארוגולה, עלי חרדל, גרגר נחלים) הם הסולפורפאן והאינדולים. שני החומרים נוצרים רק עם החיתוך או הנגיסה בירקות ולשמחתנו לא מתקלקלים בבישול. הם נמצאים בכמות גדולה במיוחד בנבטי ברוקולי. רצוי לאכול לפחות ירק אחד מהמשפחה הזו בכל יום.

טיפים ירוקים של הרפואה משלימה:
- לפי גישת הרפואה הסינית הירוק הוא צבע מרגיע ולכן מומלץ בעיקר למי שסובלים מכעס, עצבנות וכו'. כמו כן מיוחסות לו ברפואה המשלימה תכונות של חיזוק והוא מומלץ לכולם ובעיקר למי שעבר מחלה קשה או סובל מחולשה ותשישות. רוב הירקות הירוקים גם דלים מאוד בקלוריות וניתן לאכול מהם ללא יסורי מצפון.
- ברפואה המשלימה משתמשים בעלי הכרוב להפחתת גודש בהנקה.
- עלי פטרוזיליה משמשים כחומר משתן ומתאימים לשימוש במקרים של צבירת נוזלים.
- מלפפון מתאים לקירור בעיקר של העור ולכן מתאים לטיפולי יופי.
- ארטישוק נחשב לצמח מנקה כבד המוריד את רמות הכולסטרול.
- נענע מתאימה לטיפול במערכת העיכול. כמו כן היא מקררת ומתאימה מאוד לקיץ.
- כל הירקות העליים כמו תרד, חסה, כרוב, כרוב ניצנים, סלרי, ברוקולי, אספרגוס, פלפל ירוק, אפונה, שעועית ירוקה ואחרים, הינם מומלצים. עלי תיבול ועלי סלט טריים התופסים מקום יותר ויותר על שולחנינו גם הם במומלצים וכמובן גם הנבטים למיניהם. בין הפירות הירוקים מומלץ לאכול שזיפים, תפוחים, ענבים, אגסים, קיווי ותאנים.

* ליאורה חוברה – דיאטנית קלינית M.Sc. ומטפלת בתזונה סינית וצמחי מרפא