Skip Navigation Linksראשי > סופרים קלוריות > ליאורה סופרת קלוריות> כתבה על אגוזים ומתכון לממרח אגוזים

אגוזים בכיסים


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

ספיישל אגוזים לפסח: כמה עובדות על אגוזים ועל הכנת ממרח אגוזים מאת הדיאטנית הקלינית ליאורה חוברה. למה הם טובים לנו? בגלל כל מיני סיבות כמו מגנזיום וויטמינים לגוף - וגם בגלל הטעם. אז איך מכינים ממרח אגוזים, הנה לכם

פסח הוא תירוץ מצוין לעסוק באגוזים על כל הסוגים והמינים. אז הנה כמה עובדות שכדאי להכיר לגבי אגוזים ולמה הם כל כך טובים:

נתחיל בחומצות שומן בלתי רוויות אלה נחלקות לשני סוגים עיקריים: חד בלתי רוויות ורב בלתי רוויות. לגופנו דרושה באופן יומיומי אספקה משתי הקבוצות. אגוזי מלך הם העשירים ביותר בחומצות שומן רב בלתי רוויות ואגוזי מקדמיה עשירים ביותר בחומצות שומן חד בלתי רוויות. השומן הבלתי רווי אמנם חיוני לגוף אבל שמחתכם על שקיבלתם פתק מהדיאטנית שמותר לכם לאכול ללא הגבלה עדין מוקדמת. כמות גדולה של שומן, אפילו אם הוא מהמשובחים – אינה מומלצת. הכמות היומית המומלצת היא 2 מנuת שומן. (לגבי כל אגוז מופיעה הגדרה מהי מנת שומן). כל מנת שומן מכיל 90 קלוריות. שומן בלתי רווי מאבד מערכו התזונתי בחימום, לכן ממש לא מומלץ לקלות את האגוזים השונים - איכלו אותם כמו שהם.

נמשיך לפיטוסטרולים האגוזים והפיצוחים מכילים חומרים הקרויים פיטוסטרולים. אלה חומרים צמחיים (פיטו) דמויי כולסטרול. בשל הדימיון לחברם מהחי, הם "מתחרים" עם הכולסטרול על הספיגה במעי ולכן תורמים להוצאת חלק ממנו מהגוף והפחתת רמתו בדם. הפיסטוקים הם העשירים ביותר בפיטוסלטרולים.

נבחן את הכולסטרול כל האגוזים והפיצוחים האחרים הם ממקור צמחי ולכן אינם מכילים כולסטרול.

ומה לגבי חומצות שומן? האגוזים עשירים בחומצות שומן לינולאית ולינולנית ושתיהן מוגדרות כחומצות שומן חיוניות לגוף זאת כיוון שאינו מסוגל לייצרן בעצמו והן אינן מצויות בשפע במזונותינו. הן שייכות לחומצות השומן הלא רוויות מקבוצת אומגה 3 ומומלצות בחום ע"י מחקרים רבים. יש להן השפעה על הורדת קרישיות הדם מה שמוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם. בין היתרונות האחרים: הורדת לחץ דם גבוה, הורדה ברמות הכולסטרול תוך שמירה של רמות HDL (כולסטרול "טוב") גבוהות. בנוסף ידועה השפעתן המיטיבה של חומצות אלה במחלות דלקתיות כמו דלקת פרקים כרונית ודלקות עור שונות. אגוזי מלך הם העשירים ביותר בחומצה לינולאית.

לא נוותר על המגנזיום האגוזים, השקדים והפיצוחים האחרים עשירים כולם במגנזיום. המגנזיום דרוש לפעילות תקינה של מערכת השרירים. התכווצות חזקה, מכאיבה ולא רצונית של שריר (בדרך כלל ברגלים בשעות הלילה) או רעד בשריר או בעפעף עשויות להעיד על מחסור במגנזיום. השקדים הם העשירים ביותר במגנזיום.

וצריך קצת ויטמינים חברי משפחת הפיצוחים תורמים כמות יפה של ויטמין E לתפריט, ויטמין המגן על כלי הדם מפני התפתחות מחלות לב וכלי דם ומעניק לעור אלסטיות וחיוניות. השקדים הם המובילים בתכולת ויטמין E.

שמירה, אחסון ותוקף יש לשמור אותם בקליפתם עד האכילה. הקליפה מגנה מפני חשיפה לחמצן וקלקול. אגוזים קלופים כדאי לשמור בקירור. אל תאכלו אגוזים או פיצוחים אחרים שטעמם מר. הדבר מעיד על כך שהם אינם טריים, שחומצות השומן עברו חימצון ובמילים אחרות – פג תוקפם.

ומיתוס קטן שנשבור שקדים ואגוזים אינם מהווים תחליף לבשר עבור צמחוניים. לא ברור לי המקור למיתוס הזה אבל אין ספק כי צמחוניים רבים פועלים לפיו. הבשר מהווה בתפריט מקור לחלבון, ברזל, B–12 וויטמינים ומינרלים נוספים. לעומתו שקדים ואגוזים מהווים, כאמור, מקור לשומנים בלתי רוויים וחומצות שומן מסוג אומגה 6 ואומגה 3. לאור זאת, הם בהחלט אינם יכולים לשמש תחליף לבשר. תחליפים מתאימים לבשר הם הקטניות למיניהן (סויה, שעועית, אפונה, עדשים וחומוס), מוצרי חלב, ביצה, תחליפי בשר על בסיס סויה או טופו ודגים.

וכפי שהבטחנו, בקישור למטה תמצאו מתכון לממרח אגוזים ושוקולד חלומי, מתאים לפסח וגם לשאר השנה.