Skip Navigation Linksראשי > סופרים קלוריות > ליאורה סופרת קלוריות> כתבה על תבלינים מחממים לחורף - ליאורה חוברה דיאטנית קלינית ומטפלת ברפואה סינית ובצמחי מרפא

תבלינים מחממים לחורף


מוקד הזמנת אירועים במסעדות

קופאות לכם האצבעות בחורף? הדיאטנית הקלינית והמטפלת ברפואה סינית ובצמחי מרפא ממליצה על קינמון, ג'ינג'ר, הל וציפורן לחימום הגוף. יחד נעבור את החורף בשלום

לפי הרפואה הסינית, המזונות הם לא רק אוסף של פחמימות, חלבונים ושומנים. הסינים טוענים כי לכל מזון אנרגיה משלו, כשישנם מזונות מחממים ואחרים שהם מקררים. בחורף קר, צריך, לדעת הסינים, לחמם את הגוף מבפנים בעזרת תזונה וצמחי מרפא בדיוק כמו שלובשים בגדים חמים. חימום הגוף יחזק את המערכת החיסונית וישמור עליו מפני הידבקות במחלות. הפעם נתמקד בארבעה תבלינים שהם גם צמחי מרפא לפי הרפואה המערבית והסינית, ומכיוון שהם תבלינים, נוח להוסיף אותם לתבשילים שונים, ובכך להפוך אותם מחממים יותר. מומלץ במיוחד למי שסובל מאד מקור.

קינמון קופאות לכם האצבעות בחורף? זהו התבלין בשבילכם. הקינמון מוכן מקליפת גזע, והמקלות המוכרים הם גלילים מאותה הקליפה. אפשר להשתמש בגלילים עצמם, או לטחון אותם לאבקה. הקינמון מכיל חומרים שנקראים קינאמאלדהידים, ועיקר פעולתם הוא בזירוז זרימת הדם, שתורמת לחימום. כל זה יעיל מאד לתחושת קור ונימול (תחושת "נמלים" או הירדמות) בקצות הרגליים והידיים. שיפור זרימת דם הופך את הקינמון יעיל גם במחלות פרקים המחמירות בקור ובחורף. הקינמון יעזור לכם גם אם הצטננתם, וההצטננות מלווה בצמרמורות ובתחושת קור ורעד. במצבים אלה כדאי לשתות תה עם קינמון שיתרום לחימום הגוף. הקינמון יעיל גם לשיעול ולבעיות אחרות בדרכי הנשימה, אז אפשר להשתמש בשמן אתרי של קינמון: לטפטף 3-5 טיפות שמן לקערית מבער אדים מלאה במים, להדליק את הנר שבמבער ולהניח במקום בטוח בחדר. נשימת מולקולות השמן שמתפזרות באוויר תקל על השיעול ועל קשיי הנשימה.

זנגוויל – ג'ינג'ר במקרה זה משתמשים בקנה השורש, ומובן שרצוי להשתמש בשורש הטרי שנמכר במשך רוב השנה במרכולים. יש לקלף את הקליפה הקשה ולחתוך את השורש לפרוסות דקות. אפשר גם להקפיא ולהשתמש מחוץ לעונה. אם אין טרי, נסתפק בזנגוויל טחון ומיובש, שנמכר כתבלין במרכולים. גם הג'ינג'ר מכיל שמן אתרי שמשפר את זרימת הדם, וחריפותו תורמת לאפקט המחמם. אפשר להשתמש בו בשימוש פנימי (לשתות כחליטה) או חיצוני. מומלץ לכאבים ראומטיים. השימוש: לערבב 2-3 טיפות שמן ג'ינג'ר עם 2 כפות שמן נשא (שמן שקדים למשל) ולעסות את המפרק הכואב. בנוסף הוא מומלץ מאד לבחילות מסוגים שונים (נסיעה, מחלת ים, היריון). לבחילות וגם לחימום אפשר למצוץ קוביות זנגוויל מסוכר שנמכרות בחנויות טבע. מאותן סוכריות או מפרוסות הזנגוויל הטרי אפשר להכין חליטה.

הל זהו צמח ממשפחת הזנגוויל. אנחנו מכירים אותו בעיקר כתוסף לקפה, אך הסינים השתמשו בו כצמח מרפא לכל דבר. לפי הרפואה הסינית, זהו צמח מחזק, שמומלץ במצבי מחלה ואחריה, וגם עוזר בבעיות של מערכת העיכול כמו נפיחות וכאבי בטן. גם למערכת הנשימה הוא יעיל מאד, בעיקר כשמדובר במחלות חורף כמו שיעול והצטננות.

ציפורן מסמרי הציפורן מכילים שמן אתרי הנקרא אורגנול. זהו שמן משכך כאבים ואנטיספטי חזק מאד. הוא ידוע בתכונותיו שנים רבות ומשמש במרפאות שיניים לטיפול בכאב ולסתימות זמניות, ריחו הוא למעשה הריח האופייני שמזכיר לנו מרפאת שיניים. תכונותיו האנטיספטיות מאפשרות לו להיות נוגד של וירוסים וחיידקים, מה שעוזר לנו בהתמודדות עם מחלות החורף.

איך משתמשים בתבלינים?

באוכל: הדרך הנפוצה ביותר היא פשוט לתבל את המזון שלכם. התבלינים שתיארתי נחשבים תבלינים "מתוקים" והם מתאימים בעיקר למאכלים מתוקים. קינמון מתאים לעוגות, עוגיות, רסק תפוחי עץ, תבשילי בשר מסוימים, פשטידות וכו'. זנגוויל מתאים לתיבול מאכלים "סיניים" אבל גם למאכלי ירקות ואטריות אחרים. ציפורן מוסיפים בעיקר לעוגות דבש אבל אפשר להוסיף אותו גם לעוגות יבשות אחרות. הל מוסיפים בעיקר לקפה או לתה. התימנים מתבלים מזונות רבים בתערובת חוויאג', שמכילה בדיוק את ארבעת התבלינים האלה. היא נקראת חוויאג' לקפה, אבל אני מוצאת שהיא מתאימה גם למשקאות חמים אחרים כמו תה או שוקו, ואפילו לפשטידת אטריות או לפשטידות ולעוגות יבשות אחרות. התערובת הזו נמכרת במרכולים, ומומלצת לשימוש בחורף ובעיקר למי שתחושת הקור מלווה אותו.

בשתייה: את התבלינים האלו או לפחות חלק מהם אפשר להוסיף למשקאות רבים. למשל, תה קינמון או תה עם קוביית זנגוויל מסוכרת. התה הוא למעשה חליטה שהיא דרך מסורתית להכנת תרופה מצמח המרפא. כדי שהחליטה תהיה אפקטיבית יש להשתמש בכפית תבלין טחון לכוס מים רותחים, להשהות בכוס מכוסה למשך 10 דקות ולשתות. אם משתמשים בחלקי הצמח הלא טחונים, יש להשתמש ב-2 כפיות לכוס ולסנן לפני השתייה. דרך מעניינת אחרת היא להכין פונץ' בשילוב של אלכוהול (יין), פירות ותבלינים.

אזהרה: כל התבלינים המחממים הם חריפים במידה מסוימת, ולכן מי שסובל מאולקוס, רגישות בקיבה או צרבת, חשוב שינסה אותם בכמויות מזעריות ויעלה בהדרגה. כמו כן יש לזכור כי השמנים האתריים חזקים מאד בפעילותם, ולכן יש להשתמש בהם לפי ההנחיות ותמיד למהול בשמן נוסף. בנוסף, מי שדווקא סובל מחום ומהזעה מוגברים, לא מומלץ לחמם את הגוף בעזרת התבלינים האלו.

ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית ומטפלת ברפואה סינית וצמחי מרפא